vrijdag, december 01, 2006

Listmanager

Tis al weer december en dat betekent dat het weer tijd wordt voor het opmaken van lijstjes. Mijn cd-top 5 zond ik reeds in naar Plato (met uiteraard the Veils erop, maar ook die van The Killers).
Na gisteren weet ik ook langzamerhand wat er in ieder geval in mijn film-top 5 gaat komen dit jaar. En bijna allemaal zag ik ze de afgelopen maand. Na het hartkapotverscheurende sociaal-oorlogsdrama "Grbavica" zag ik het Ken Loach-epos "Wind that shakes the barley" om vervolgens, na een drakenintermezzo met Buddhas Lost Children, gisteravond te belanden bij C.R.A.Z.Y.
Een waarlijk briljant coming-of-age-drama uit Canada met een onweerstaanbare hoofdrolspeler. Hij, Zac, is het vierde jongetje in het gezin en hij is de uitzondering: naast de nerd, de rebel en de sportman is hij degene die twijfelt over zijn geaardheid, die zijn moeder aanbidt en die moeite heeft aan te sluiten bij zijn vader.
Schitterend spel, een om-te-snoepen-zo-lekkere soundtrack en een bijna niet meer voor te stellen hoeveelheid rook: C.R.A.Z.Y. (van regisseur Jean-Marc Vallée) is een van de toppers van dit jaar!!

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...