zaterdag, november 24, 2007

Demsnstratie


Fantastisch vind ik het, zoals de scholieren gisteren hun eigen flashmob-demonstratie hebben opgezet: met hun eigen kanalen, hun eigen sneeuwbal stond opeens het halve land op tegen de schooluren-plannen. Als ik 1040 uur deel door het aantal lesgeef-weken (volgens mij zo'n 40 stuks), kom ik zelf inderdaad op heeeel forse schooldagen voor die jongens en meissies.

Goed dus dat ze al zo vroeg voor zichzelf leerden opkomen, mijn oude demonstrantenhart veerde in meer dan positieve zin op.

Waarmee ik er echter óók achter kwam dat ik aan de foute kant van de generatiekloof begin terecht te komen, want waar ik me over verbaasd heb is de ongemanierde felheid waarmee aan agenten en cameralieden de middelvinger werd getoond, daar zag ik een soort speed-achtige agressie in die ik toch niet bij mijn kinderen hoop tegen te komen. Die, inderdaad, nu stuk voor stuk het middelbare schoolplein op komen schuifelen. Voorzichtig nog, maar t zit er wel aan te komen. Benieuwd waar zij hun handen laten.....

4 opmerkingen:

Anoniem zei

eieren gooiend en de burelen vertrappen van het raadhuis??? oke die tussenuren zijn waardeloos voor zowel de leraren en als de leerlingen. Maar wat is 26 uur in de week, zo zwaar is dat toch niet!?

begt zei

probeer erdoor heen te kijken, anonimo. tuurlijk is het verleidelijk om alleen op de excessieve kant van de demo te letten, zoals vroeger bij het kraken of bij voetbalrellen ook gebeurde, maar kijk ook naar de serieuze, achterliggende kant van het verhaal.
als je wilt dat je kinderen een sociaal leven hebben, als je wilt dat de kinderen een mix vinden tussen school, ontspanning en stap voor stap opgroeien , dna moet je ze niet vanaf hun 14e opzadelen met een voorgeprogrammeerde agenda.
geef n beetje ruimte!!

Herr Meijer zei

's Ochtends vier uur leer & les, tussen de middag overblijven op school en knap lunchen, en 's middags bewegen, sporten, koeien melken, tentoonstellingen bezoeken, padvinden, hout kappen, spelmiddagen, bejaarden helpen, de natuur in, kortom: bewegen, en samen dingen doen, en nog eens bewegen.

Dan heb je 's avonds een reden om moe te zijn, dan leer je hoe je met elkaar en jezelf moet omgaan, dan beweeg je genoeg, je leert wat meer waar nou die melk toch vandaan komt of hoe een kastanjeblad eruit ziet, en zo kom je niet in de meestal(!) zinloze verleiding van rondhangen, niks doen, suffen en lui worden.

Ook lekker voor de werkende ouders, die hebben er overdag geen omkijken naar. We kunnen ontkennen wat we willen, maar de huidige huizenprijzen dwingen ons gewoon verregaand tot tweeverdienerij.

Ook lekker voor betrokken niet-werkende ouders, want er zijn vast veel begeleiders nodig. Op de lagere scholen is er altijd veel participatie van ouders, wat positief is, en dat is zomaar weg op de middelbare scholen.

Hoe gaan we dit eens realiseren ...

begt zei

ondernemertje in de dop, die herr m