dinsdag, november 09, 2004

Der Untergang

Hoewel een kleine knipoog naar de film gepast is, gaat dit stukje daar niet over.

Het gaat over de teloorgang van onze samenleving. In een paar dagen tijd voel ik mij veranderd van redelijk rasoptimist in cultuurpessimist van het zuiverste water. Had ik in eerste instantie mijn landgenoten nog op een gezond denkraam-niveau geschat, sinds de gebeurtenissen van deze week besef ik dat dat te hoog gegrepen is.

Overspannen reacties van fortuynisten, islamisten, ministers, publicisten en meningvormers zorgen er voor dat we inmiddels op het klimaat van 'oog om oog, tand om tand' zijn beland. (Zou het feit dat de bijbel in al zijn gedaantes op dit moment het best verkochte boek is, die stelling legitimeren?)
We fundamentaliseren onszelf automatisch in de richting van die historische 9 november. Inmiddels 66 jaar geleden was het: brandschattend liep het volk plots achter de leider aan. Zijn ideologisch gehamer had uiteindelijk succes gehad: boekhandels, winkels, bezittingen werden in de fik gestoken omdat de leider gezegd had dat een deel van zijn landgenoten juist die kwalificatie niet verdiende.
Es ist täglich Kristallnacht, tegenwoordig. Ik huiver.....

3 opmerkingen:

Anoniem zei

By SJJ
Eerst koffie Begt, zonder koffie loopt alles pas echt in de soep. Ben zo terug.
Zooo, die loopt. Uhhh... Ohja, donderdag naar Spanje dus? Wat moet jij nou bij die jolijtkeuken van Skinny Co? Het lijkt me dat jouw hoofd (en dat van vele anderen) even niet ontvankelijk is voor melig slap gelulfeest? Maar goed...
Ook ik overschat de mensen Begt. Er wordt alweer volop geleut, men is het bijna alweer vergeten... Misschien een voordeel van deze tijd waarin niets beklijft. Untergang? Zeker niet! Overspannen? Dat wel.
Ik denk dat met name onze generatie van dit al nogal geschrokken is, dus ik herken dat wel. Maar mijn fatalisme van vorige week is al weer redelijk verdampt. Doe je ding Begt, meer kan je niet doen. Ik was van plan om een manifesto te schrijven, dat doe ik echter niet. Een hele week al gedaan, nu even niet. Ook ik ga me weer meer concentreren op mijn eigen ding, mijn eigen leven. De rest kan, sorry dat ik het zeg, even doodrollen! Groet!SJJ

Anoniem zei

By SJJ
En o ja... Wat een goeie single van RAMMSTEIN (top site ook by the way)
We're all living in America... Het nieuwe global volkslied voor dit nog zo
prille millennium... Zowiezo, dat deze Duitsers (!) na ruim 50 jaar America wat
tegengas geven... Iets in mij zegt dat deze heren op hun volgende cd het
hakenkruis voorop moeten zetten... Niet om het fascisme te propaganderen,
maar om er voor eens en altijd mee af te rekenen, bespotten en onschadelijk maken... Dat zal na al die jaren een keertje tijd worden...
Of ze het durven, ik denk het wel.
Of ze het mogen van de financiers? NEVER!

Anoniem zei

http://members.boardhost.com/whatsnew/
START BIDDING! Start something that makes them wondering: "What the FUCK is going on?" Everyone has a price...
By Private Dog

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...