zondag, juli 17, 2011

The insider- Michael Mann

vanaf harddisk, dan kom je vanzelf in de wat minder actuele films.
Maar welk een prettige verrassing was dit: boeiend van het begin tot het eind, deze diepe inkijk in de amerikaanse lawsuit-industrie. In dit geval ging het om de tabaksindustrie, maar ik kan me goed voorstellen dat dit voorbeeld inwisselbaar is.
De macht van de topmannen, die groot genoeg is om klokkenluiders en aanhakende journalistiek te breken: het is hier ten lande immers ook al meer dan eens vertoond. Ad Bos en Fred Spijkers zullen herkenning voelen met Dr. Wigand, de wetenschapper die na ontslag bij een sigarettenfabrikant in gewetensnood komt als hij een doos met informatie van een concurrerend bedrijf ontvangt.
Het intrigerende spel tussen de gedreven journalist en de angstige wetenschapper zijn de prachtige hoofdlijn van dit verhaal, de huichelachtige commerciële knievallen van de media en de gruwelijke machtspolitiek van de industrie de scherp aangesneden zijlijnen.
Twee-en-half uur en geen moment vervelend, prima film.

Maarrrr, toch één punt van discussie: kan Russel Crowe nou acteren of niet? Mijn lief vond dat hij hier een prima prestatie leverde, terwijl ik zijn deel zag als herhaling van zijn eendimensionale expressie-varianten. Dat wordt toch nooit een Al Pacino??

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...