zondag, december 13, 2015

Publieke Werken - Joram Lürsen

Publieke Werken op IMDb
Eerder op de dag zag in de grote zaal deze film, die eerder deze week in première ging. Ik dien te bekennen dat ik met hoge verwachtingen heen ging, maar dat ik me na afloop bekocht voelde. De acteurs behoren toch tot de fine fleur van Nederland, het boek was een regelrechte bestseller.
Maar dat kwam er allemaal niet uit. Het was opnieuw een staaltje amateurtoneel, te veel opgezegde dialogen en een armzalig aan elkaar gewerkt plot. Mij kon het niet bekoren.

Het verhaal speelt in Amsterdam, zowel als in het Drentse Hoogeveen. Twee neven, de vioolbouwer Vedder en de apotheker Anijs, voeren elk hun eigen strijd tegen de autoriteiten. In Amsterdam wordt het Centraal Station gebouwd en als reactie daarop start een consortium de uitkoop van de huizen tegenover dat station. Daar moet als megaproject het Victoria Hotel ontstaan. Vedder ruikt geld en verkoopt zijn huid (of eigenlijk: zijn huis) zo duur mogelijk. De apotheker op dat moment voert strijd tegen de autoriteiten omdat hij eigenlijk ongediplomeerd doktertje speelt voor de armlastige arbeiders op de veengronden in Drente.
De neven zetten een plan op om samen met hun neef in de VS het leven van de arbeiders beter te maken door ze als emigranten richting Amerika te dirigeren. Daar is geld voor nodig, dat hoopt Vedder van het bouwconsortium te ontvangen.

U snapt, het loopt natuurlijk mis. De goede bedoelingen strandden in papierwerk en de plannen voor een beter leven voor velen dreigen in gevaar te komen.


Niet mijn film, het kwam allemaal niet goed genoeg naar voren.,

Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...