zaterdag, juli 27, 2019

The Mule - Clint Eastwood

The Mule op IMDb (7,1)
Voor alles is een eerste keer. Op zoek naar een koele film drukte ik voor het eerst op "huren" van een titel. In de reeks "net uit de bioscoop" , dus toch een beetje een aanbieding. Ik moet wat he, nu de theaters op zomerstand staan, nu de actualiteit van het Film1 - aanbod terugloopt en zelfs Netflix vernieuwender is in het thuisaanbod. Binnenkort ga ik me eens verdiepen in PICL, daar zou het allemaal nog een stukje actueler zijn.


Ik heb een haat-liefde verhouding met Clint Eastwood. Natuurlijk vind ik het knap dat de man op zijn leeftijd nog redelijk spraakmakend en productief is, maar ik hik een beetje aan tegen zijn reactionaire instelling. Meerdere van zijn laatste films ademen een net iets té Amerikaanse instelling uit, iets waardoor ik ze net iets sceptischer bekijk dan wellicht nodig. "Gran Torino" was zeker niet slecht, maar ademde toch ook een beetje dat boze oude-witte-mannen-sfeertje van "waar gaat het toch allemaal naar toe met onze wereld?".

De film die ik gisteravond zag, is daarin toch net een tikkie anders. Eastwood doet geen enkele moeite om zichzelf of de burgermaatschappij beter voor te doen dan hij is. Hij speelt Earl, een bokkige oude man die zijn leven vergooit heeft aan het kweken van zijn bloemen. De eendagslelies waren hem belangrijker dan zijn gezin , waar hij op vele beslissende momenten ontbrak op het bal. Daardoor is er een breuk ontstaan met zijn vrouw, daarom wil zijn dochter hem niet meer zien. Alleen zijn kleindochter belt hem af en toe op om hem toch nog te betrekken bij familie-aangelegenheden.

De komst van internet heeft de verkoop van zijn bloemen verpest, Earl moet zijn kwekerij ontbinden en verkopen. Omdat hij toch in zijn sobere bestaan moet voorzien, neemt hij een aanbod aan om koerier te spelen. Immers: hij heeft in al die jaren nog geen verkeersovertreding gemaakt, nog nooit een boete ontvangen, dus hij is de ideale chauffeur. U snapt dat die ritjes niet veel goeds betekenen: in eerste instantie is Earl onwetend van de lading die hij aflevert, maar al snel merkt hij dat hij eigenlijk een drugskoerier is geworden. "Fuck it" , denkt ie: het geld dat hij ervoor krijgt , steekt hij in het opknappen van plekken waar hij goede herinneringen aan heeft, hij koopt zijn kwekerij weer terug en vooral: hij steekt het in de studie van zijn kleindochter en financiert daarmee alsnog een beetje zijn verwaarloosde gezin.
Het lijkt dus allemaal goed te komen, maar u weet dat dit niet zo kan blijven. Loutering volgt.

Met : Clint Eastwood , Bradley Cooper , Laurence Fishburne, Michael Peña

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...