La Nouvelle Femme op IMDb (6,9)
Maria Montessori (La Nouvelle Femme) op Moviemeter (3,25)
De gastheer van Cinema Oostereiland meldde het gisteren al in zijn voorwoord: "als ik zo de zaal in kijk, vermoed ik dat veel van jullie in het onderwijs werkzaam zijn." Best een rake typering, zo bleek, want er kwamen besmuikte lachjes en instemmend gemompel aan de oppervlakte. Uiteraard kwamen veel van deze vakbroeders en -zusters kijken naar een film over het leven van een heuse onderwijsvernieuwer, een radicale vernieuwer zelfs. Tot op de dag van vandaag werken veel scholen volgens de methodiek van deze feministische wetenschapper. (U vraagt zich af wat ik dan in die zaal deed? Welnu, ten eerste ben ik filmliefhebber, ten tweede kom ik uit een gezin waar onderwijzers de overhand hebben. Voeg daaraan toe dat ik graag historisch verantwoorde films kijk, geen verdere legitimatie nodig toch?) .
Zoals gezegd: het sociale aspect en het historische aspect wegen zwaar in de waardering van deze film, Want je moet als kijker wel door enige drakerigheid heen. Terug naar de 19e eeuw, we beginnen in Parijs. Daar krijgt de chique courtisane Lily d'Alengy een onaangename verrassing: haar broer komt melden dat haar moeder is overleden. Dat zou op zich al drama genoeg moeten zijn, maar voor Lily heeft dat nog een heel ander gevolg: het betekent dat haar moeder niet meer de zorg kan dragen voor haar dochtertje Tina. Tina is autistisch, spastisch en licht verstandelijk beperkt, waardoor Lily het moederschap als een veel te zware taak inschatte. Maar nu, nu moet ze wel.
Ze reist naar Rome, nadat ze verhalen gehoord heeft dat de daar werkzame Maria Montessori goede resultaten boekt met kinderen die door anderen als "imbeciel" worden afgeschreven. Ze denkt haar dochter daar eenvoudig te kunnen dumpen maar Montessori geeft zich niet gauw gewonnen. Haar denkwijze dat alle kinderen kunnen leren, zolang ze maar menselijke warmte en aandacht ervaren, richt ze nu op Lily. Die moet haar gêne overwinnen, die moet in gaan zien dat haar dochter echt haar dochter is en niet een onkundig schepsel. Heel langzaam begint Lily in te zien dat Montessori de juiste snaar raakt, waardoor een hele groep kinderen kansen krijgt aangereikt die daarvoor ver van ze vandaan bleven. Montessori wil die resultaten graag delen, maar loopt tegen de grenzen van het patriarchaat op: haar minnaar/werkgever Giuseppe Montesano gaat steeds met de eer van de onderwijsvernieuwing strijken, simpelweg omdat de goegemeente denkt dat vrouwen helemaal niet voor inzichten in de wetenschap zijn bedoeld. Montessori bijt zich vast.
Met;
Leïla Bekhti Leïla Bekhti
Jasmina Trinca Jasmine Trinca
Raffaele Esposito Raffaele Esposito
Rafaelle Sonnevile-Caby Rafaëlle Sonnevile-Caby
FIN - song : Thomas Schumacher/Victor Ruiz - Apollo
Geen opmerkingen:
Een reactie posten