vrijdag, oktober 22, 2004

Sombermans

Het zit me een beetje zwaar allemaal. Dan heb ik het niet eens over toestanden op het werk, nee: ik bedoel de toestand in het land. Deze week toevallig (?) twee keer zeer nabije mensen gesproken - uit het eigen voetbalteam zelfs- die onafhankelijk van elkaar zeiden dat ze het niet meer zo leuk vinden in Nederland en daar zelfs eventuele consequenties aan willen verbinden.
Zover zal ik zelf niet gaan, maar als ik nu weer lees dat onze bibliotheken verschralen in hun aanbod, krijg ik opnieuw de balen van 's lands keuze voor de vrije markt. De bieb wordt tegenwoordig afgerekend op uitleencijfers en tja, daaruit concluderen ze dat ze alleen populistische boeken in voorraad moeten nemen. De moeilijkere titels koopt men niet meer aan. Een absolute verarming van het aanbod, waar het volk uiteindelijk de rekening voor gaat betalen.
Maar is dat wel zo? Is intellectualisme of elitaire kunst niet gewoon dom en "uit"? is het niet zo dat intelligente boeken onder de huidige definitie van "entartete kunst" vallen en dat het ruim baan is voor een schrikbewind van volkse kunst, volkse taal en volkse cultuur?
Somber ik nou teveel?

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...