woensdag, september 13, 2006

Donner-wetten

Gistermiddag, iets over half vijf. zat in gesprek met de ene marketingdame van Vrij Nederland, toen ik de andere aan de telefoon had. Of er NU een persbericht de deur uit kon.
Beetje schuiven, gesprek ter plekke afkappen: het kon wel. uiteraard vroeg ik me af wat dan wel zo haastig aan de wereld verkondigd diende te worden.

Met veel interesse las ik het verhaal over het gesprek met PietHein Donner, die in ons blad DE discussie van dit moment aankaart: wat verstaan we nou eigenlijk onder democratie? (dat ik daar zelf een interpretatie van heb die afwijkt van die van, dwarsstraat genoemd, George Bush, dat moge bekend zijn).
Donner spreekt over de Sharia, de islamitische wetgeving. Als tweederde van de nederlanders ervoor kiest, dient die wetgeving ingevoerd te kunnen worden. daar moet een fors deel van het wetboek voor herschreven worden, maar als het volgens de regels gebeurt is het volgens Donner (en ook volgens mij) de kern van de democratie: meerderheid beslist, of je t leuk vindt of niet.

Ter plekke wordt Pavlov aangeroepen: Verhagen vindt dit indruisen tegen de christelijke wetgeving (wanneer is die ons ook alweer opgedrongen?), Groep Geert wil een motie van wantrouwen. Zeer interessant allemaal (en voor Donner komt het mooi uit dat niemand meer over Schiphol praat).

Dem(ag)ocratie, ik ben er gek op, kan er uuuuren over praten.

5 opmerkingen:

Peter te Riele zei

Demagocratie: mooi woord! Die moet meteen in de Van Dalen, wetboek, Groene en Witte Boekje.
En met Scrabble 4x woordwaarde!

Ik ben het met jou en Donner eens.

Peterter

begt zei

ja, ik had beloofd om meer of minder cryptisch bezig te blijven, dan bedenk je wel eens wat..

PS zei

ja, en dat heet dan politiek bedrijven...

Peter te Riele zei

Minder cryptisch betekent een mooi lemma bedenken voor in het woordenboek.

Peter te Riele zei

donner wetten
donder wetter!

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...