maandag, september 25, 2006

Parellel Lines

De parallelen zijn te groot, het is geen toeval meer. Het nieuwe nazisme moeten we niet zoeken in Belgische (of Hollandse) para-militaire hobbyclubs: het nieuwe nazisme heet "war on terror".

Xag gisteren het walgelijke, maar ook walgelijk goede docu-drama "The road to Guantanamo" van de Britse regisseur Michael Winterbottom. Hierin verfilmt hij het waargebeurde verhaal van drie Britse jongens (tweede/derde generatie pakistaans) die naar hun "moederland' reisden om de aanstaande bruid van een van de drie te ontmoeten. Het speelde allemaal in de weken net na 110901, hetgeen verklaart waarom Pakistan op dat moment in rep en roer was. De jongens raken verzeild in Afghanistan en worden daar opgepakt als zijnde Al Qaeda-leden.
Wat er vervolgens met ze gebeurd is, tart bijna elke beschrijving. Bijna, want we kennen die verhalen wél van de jodenvervolging in de jaren 30 en 40. Uiterlijk of aanwezigheid is voldoende om te worden opgepakt, zwaar verhoord, psychologisch én fysiek te worden gemarteld. De treinen uit de jaren 40 naar de kampen zijn tegenwoordig Hercules-vliegtuigen -ditmaal niet dwars door europa naar de kampen maar overzee naar Guantanamo op Cuba. De uitwerking blijft echter hetzelfde: vernedering, afgedwongen getuigenverklaringen en bizarre martelpraktijken door VS en GB komen rechtstreeks uit de oude nazi-handboeken.
Verschrikkelijk om te zien, maar wat is het ook verschrikkelijk nodig om dit aan de mensheid te tonen: een regering die alle menselijkheid overboord gooit om zijn eigen morele failliet aan te tonen, die regering dient ontmaskerd.

Lief en ik zijn gisteren opnieuw steunlid van Amnesty international geworden, het is blijkbaar nog steeds nodig.

4 opmerkingen:

PS zei

Zelfs de democratie heeft een fascistische kant. Zelfs dan kan democratie ook eng zijn. Ik voorzie geen betere bestuursvorm. Plato zei al dat democratie de minst slechte bestuursvorm was. Ik weet niet of het helpt om lid te zijn van zo’n belangen organisatie. Misschien beter dan niks doen, dat wel…

Anoniem zei

prima Begt, beter een halfvol glas dan halfleeg

begt zei

wat bush en blair doen is ook niet echt democratisch, als je het mij vraagt. die doen gewoon aan het recht van de sterkste en das heeeeeel wat anders.

Peter te Riele zei

Ik stond maandag zelf voor de politierechter. Voelde me een crimineel. Ik begrijp nu ineens veel beter hoe onrechtvaardig een democratie kan zijn. Voorlopig loop ik nog vrij rond, maar als het aan de rechter ligt...
Wellicht kan Amnesty International nog iets voor me doen.

Peterter te H. ;0)

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...