zaterdag, april 14, 2012

Wuthering Heights- Andrea Arnold



Ik zag beide eerdere films van deze regisseuse, dus IK was in ieder geval op de hoogte. Of alle anderen in de zaal vooraf wisten dat ze een zware middag tegemoet gingen weet ik niet. Be prepared, always be prepared.

Zompig, zwart , zwaar , zwerk. Maar wat een prachtige beelden. Is het lente, dan is het ook volop fris en kleurig en fladderen de diertjes je tegemoet. Is het herfst , dan regent het ook niet gewoon ietsiepietsie, nee het kletst en het klapt.
Het gebied waar de film speelt, de Moors rondom Yorkshire, heb ik meerdere malen bezocht, ben zelfs in het huis geweest waar de schrijfster van dit verhaal een tijd gewoon heeft. Ik heb dus wel iets met de Brönte-sfeer.

Verhaal is bekend, maar door de regisseuse enigszins aangepast. De tragische vondeling Heathcliff is in dit geval een neger, en die hebben het nog een keer zo moeilijk als andere volgelingen in het laat-middeleeuwse Engeland. Stiefzusje Catherine (Cathy uit het Kate Bush-liedje) heeft sympathie voor de zwijgzame jongen en langzamerhand bloeit er een loeisterke vriendschap die nooit mag zijn. Er komen problemen van stand, problemen van racisme maar de liefde steekt steeds weer de kop op.

Niet om vrolijk van te worden, wellicht iets te lang, maar zeker een inpakker.

Geen opmerkingen:

Los delincuentes (aka The Delinquents) - Rodrigo Moreno

Los Delincuentes op IMDb (6,7)   Los Delincuentes op Moviemeter (2,82) Première-avond gisteren, ik ging er eens de volle 3 uur voor zitten. ...