dinsdag, juli 12, 2016

The Man Who Knew Infinity - Matthew Brown

The Man Who Knew Infinity op IMDb (7,6)
Dit type film doet het goed bij de filmkijker (zie de IMDb-waardering, die is knap hoog). Op ware feiten gebaseerd (hetgeen iets anders is dan "waargebeurd"), historisch verantwoord, een geniale hoofdpersoon en een setje culturele en relationele verschillen.
Als ik het zo opsom, klinkt het als een formulefilm maar het is niet mijn bedoeling dat negatief te brengen. Ik heb wel wat moeite met het drakerige deel (in dit geval de mislukte briefwisseling tussen Ramanujan en zijn vrouw) , maar ik begrijp dat de regisseur maar anderhalf uur heeft om die elementen zo sterk aan te zetten dat we zien dat ze mede bepalend zijn voor het verhaal. Grosso modo heb ik me gewoon vermaakt bij het kijken naar de film, deze is onderhoudend genoeg.

We spreken de jaren 10 van de vorige eeuw, we bevinden ons in het oude en trage India. In Madras groeit een jonge vent op die abnormaal begaafd is met rekenen. Die oneindige getallenreeksen en wiskundige formules fabriceert zoals een ander zijn akker bewerkt. Niemand begrijpt hem, voor erkenning en herkenning zal hij de wijde wereld in moeten. Via via komt hij aan een baantje, zijn talent wordt gezien. Vanuit de kolonie weet hij contact te krijgen met het fameuze Trinity College, alwaar een hoogleraar wiskunde onder de indruk raakt van zijn beweringen. Deze hoogleraar nodigt de jonge Indiër uit om op de universiteit bewijs te komen leveren van zijn stellingen. Dat gaat niet vanzelf: de collega's wantrouwen de blabla van Ramanujan, het Indiase wonderkind, en hoogleraar Hardy moet met regelmaat de nek uitsteken. 
Er wordt hard gewerkt. Dusdanig hard dat de gezondheid van Ramanujan eronder begint te lijden. Koortsachtig werkt hij aan het waarmaken van zijn reputatie, hij moet en zal zijn doel bereiken: hij wil gepubliceerd worden.

Ademloos heb ik zitten kijken en luisteren naar Jeremy Irons. Eredivisie acteerwerk. Dev Patel laat zich ook niet onbetuigd maar hangt wat mij betreft nog iets teveel op de stereotypering van 'de man uit India". Hij haalt een voldoende, maar kan nog veel leren van oude meester Irons.

Alles vereend denk ik een voldoende goede film te hebben gezien. Die een heleboel mensen kan plezieren, vermoed ik.

1 opmerking:

Peter te Riele zei

Ik zag in het filmhuis de trailer. Daar zaten zoveel spoilers in dat ik het idee kreeg de hele film al te hebben gezien. Jouw recensie bevestigt dat nog eens.

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...