zaterdag, januari 05, 2019

De Wilde Stad- Mark Verkerk

De Wilde Stad op IMDb (6,6)
Natuurfilms zijn een genre op zich. Altijd goed voor veel bezoekers, altijd geroemd om de mooie beelden. Je kunt je er bijna geen buil aan vallen. Bijna. Bij deze film had ik toch wel een bezwaar: waarom moest het verhaal zo worden ingestoken alsof we hier "een dag uit het kattenleven" meemaken? Het is vast speels bedoeld, maar het kwam bij mij soms kinderachtig over.
Dat stukje daargelaten kijken we hier natuurlijk naar een verrassende inkijk: eigenlijk heeft niemand in de drukke stad door dat er dagelijks wilde en exotische dieren om hem heen leven. En dat veel van die dieren er een roofdier-achtig bestaan op na houden. Amsterdam is toch al de mooiste stad van ons land maar met dit inkijkje weet je dat het nog beter loont om goed om je heen te kijken. Kreeftachtigen, eekhoorns, sperwers, buizerds, parkieten, vossen: je wordt er heimelijk door omringd als je door de prachtige grachten en parken van de stad flaneert. Meeuwen en duiven en koeten, ja, dat wisten we wel. Maar er is dus blijkbaar nog veel meer.
Het is mijn favoriete stad, ik werk er al bijna heel mijn leven, maar door deze beelden komt het toch echt op een andere manier naar voren dan eerder ervaren. Ik vond dat fijn om te zien.



Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...