zondag, januari 20, 2019

The Cleaners (aka Im Schatten Der Netzwelt) - Hans Block & Moritz Riesewieck

The Cleaners op IMDb (7,3)
Delete.
Delete.
Ignore.
Delete.
En dat dan je hele werkdag.

Deze documentaire - over de schoonmakers van Facebook- had ik al even op de harde schijf staan, gisteren tijd gemaakt om te kijken. Het is geen horrorfilm, maar het is wel gruwelijk. Gruwelijk om twee redenen: het is naar om te beseffen hoeveel beeldmateriaal er op het grootste social media-platform ter wereld voorbijkomt, waarbij dan ook nog eens een deel afkeurenswaardige content bevat. Daarnaast is het eng om te beseffen dat er blijkbaar verderop in de wereld een select groepje mensen is dat min of meer bepaalt wat de rest van de wereld te zien krijgt en wat niet.
Zelf ben ik verwoed socmed-gebruiker, ben me ook terdege bewust van het feit dat ik mijn eigen exposé maak en dus niet moet zeuren over wat mensen van mij weten of welke nare dingen andere mensen mij juist willen laten weten. Bij twijfel niet inhalen, zoiets..


Ergens op de Filippijnen heeft Facebook een fors kantoor neergezet waar honderden medewerkers de hele dag niets anders doen dan beoordelen of de foto of het filmpje dat ze voor zich zien wel of niet door mag naar het digitale platform. Seks en bloot, pesten, overmatig geweld en smaad, dat zijn een aantal no-go-area's voor de FB-posters. Per dag duizenden beelden om te beoordelen: als het er bij hen niet doorkomt, zal nooit iemand het te zien krijgen.
Quote: 'wat wij doen, zul je met geen enkel algoritme voor elkaar krijgen".  Dat geloof ik, wanneer is iets aanstootgevend, maak daar maar eens een goede omschrijving van.  Fascinerend om te zien hoe deze mensen hun werk doen, maar ook om te horen welke instructies ze daarbij krijgen en welke impact het heeft op hen zelf. Je moet er tamelijk sterk voor zijn om dit werk gedurende lange tijd te kunnen doen.
De film is gelardeerd met korte interviews en beelden uit Amerikaanse rechtszaken en commissie-hearings waarin senatoren vertegenwoordigers van Google, Twitter en Facebook aan de tand voelen over hun mores.
Quote: "Facebook is a threat to democracy, we are giving it all away". Daarvan weet ik zelf niet of het klopt, maar je zou het zomaar kunnen gaan denken als je deze docu hebt gezien.


Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...