woensdag, maart 06, 2019

Vice - Adam Mckay

Vice op IMDb (7,5)
Ben zelf niet geheel overtuigd van de klasse van deze film. Dit terwijl ik om mij heen ronkende berichten hoorde. Vooral hoofdrolspeler Christian Bale werd geroemd, terwijl ik zelf vond dat hij een heel eenzijdig maniertje deed om dit aparte karakter vorm te geven. Sterker nog; ik moest vechten tegen het gevoel dat trucje irritant te gaan vinden, want ik wilde bij het verhaal blijven. Dat is namelijk wél ijzersterk. De machinaties in de wereldpolitiek zijn huiveringwekkend, maar we weten natuurlijk allemaal dat het gebeurde, gebeurt en zal blijven gebeuren.
"Vice" speelt uitstekend met de dubbele betekenis die het woord in het Engels heeft: natuurlijk gaat het over de uiteindelijke reserverol die Dick Cheney in de VS zal spelen, maar voor mij ging de film vooral over de zeden, over de mores die nodig is om in dit wereldje te belanden.
We krijgen een mooi biografisch inkijkje in een onbeholpen man die voor van alles en nog wat mislukt, totdat zijn vrouw hem voor de keuze stelt: "óf je maakt wat van je leven óf ik ben weg."
De rest is geschiedenis, letterlijk. De wording van een machtspoliticus. Met de klemtoon op macht. Van de Nixon-tijd tot aan de uiteindelijke VP-rol in het tweede Bush-regime. Alles zit er in: Vietnam, Watergate, Iran, Midden-Amerika, Koeweit-Irak en uiteindelijk de heftigheid van 11 september en de daaruit voorvloeiende Afghanistan- en Irak-invallen. Die uiteindelijk leidden tot de opkomst van IS, het is u allemaal bekend.

Wat de film heel goed doet, is speels omgaan met beslissende momenten. Er zit vaart in , er zit humor in en je wordt geregeld op het verkeerde been gezet. Dat compenseert voor mij allemaal voldoende de irritatie over het spel. Ben je een beetje in politiek geïnteresseerd, dan kun je deze moeiteloos volbrengen.

Met : Christian Bale, Steve Carrell, Amy Adams, Sam Rockwell 

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...