woensdag, juni 03, 2015

Schneider vs. Bax - Alex van Warmerdam

Schneider vs. Bax op IMDb

Zo onnavolgbaar als van Warmerdam's films zijn, zo moeilijk zijn ze ook te recenseren. Je vindt deze goed of niet, je vindt hem beter dan zijn vorige of jet vind het een keer een mindere. Maar altijd vind je het een Van Warmerdam. En dat is een kwaliteit. Onnavolgbaar in zijn dialogen, moeilijk in zijn scriptwendingen. Is het een komedie of is het een thriller? Is het klucht of is het arthouse?
Maakt niet uit: ik had weer een boeiende anderhalf uur en voor wie het weten wil: ik vond deze boeiender dan Borgman.

De titel refereert niet aan een Schneider vs Kramer - scheidingsverhaal. Heel andere koek: de twee opponenten uit de titel worden door een louche opdrachtgever aan elkaar gekoppeld. Schneider wordt ingehuurd om schrijver Bax om te brengen. Bax wordt tegelijkertijd op de hoogte gebracht dat Schneider er aan komt. Blijkbaar wil de opdrachtgever van beiden af.

Omdat in een AvW-film niets loopt zoals je verwacht, wordt ook hier de opdracht niet zo 1-2-3 vervuld. Daarvoor komen te veel passanten opduiken, die beurtelings slachtoffer of medewerker worden in dit langzamerhand bloediger wordende drama. Op haast komische wijze verfilmt de regisseur het sterven en lijden van enkele van zijn slachtoffers, gek genoeg zit je er met een glimlach naar te kijken.

Vanuit mijn beschrijvende stoel kan ik slechts zeggen: onderga deze film zelf en kijk of je hem leuker vindt dan "Abel" , "De Noorderlingen" , dan "De Jurk" of "Kleine Teun" . Ik zeg : niet zijn beste , maar wel weer een heel vermakelijke...

Geen opmerkingen:

Los delincuentes (aka The Delinquents) - Rodrigo Moreno

Los Delincuentes op IMDb (6,7)   Los Delincuentes op Moviemeter (2,82) Première-avond gisteren, ik ging er eens de volle 3 uur voor zitten. ...