donderdag, oktober 01, 2015

The Maze Runner - Wes Ball

The Maze Runner op IMDb
Mijn dochters hadden deze gezien. Ze vertelden me dat ie een beetje deed denken aan het Hunger Games-idee. Dus ik proberen..
Welnu, deze film haalt het bij lange na niet bij genoemd voorbeeld. Die was innovatief, bevatte verrassende wendingen en daagde de kijker nog een beetje uit. Deze Maze Runner is gewoon uit op het zelfde (commerciële) effect, maar blijft steken in ideeënarmoede en een zeer matige verbeelding van de benauwde leefwereld van de hoofdpersonen.

Het verhaal is dat jonge mensen worden geparachuteerd naar een omgeving waarin ze vast zitten. Elke maand een, de groep is niet groter dan een man of 50. De omgeving waarin ze zitten is het hart van een groot mechanisch doolhof. Dat mechaniek zorgt ervoor dat er elke dag ergens een kiertje opengaat, waardoor de bewoners snel en tijdig door de gangen kunnen rennen om te verkennen of er ergens een uitgang zit. Maar kijk uit, snel weer terug want er lopen enge monsters door de gangen heen, zij zijn eigenlijk de cipiers van de gevangen jongeren.
Er komt er uiteindelijk natuurlijk eentje aan die niet bezwijkt voor de groepsdruk, die de afgesproken regels ontduikt en op zoek gaat. En dan ook wat vindt, met vallen en opstaan.

U kunt aan het begin van de film de boel even stilzetten. Schrijf op hoe u denkt dat het afloopt, wie u denkt dat er overleeft en wie niet. Ik weet zeker dat u een dikke 9 scoort.


Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...