donderdag, februari 12, 2009

Hypoos

Nederlanders staan in veel ranglijstjes in de top. Tolerantie, modern denken etcetera. Welvaart ook.
Ik weet er nog één; hypocrisie. Daarin komen we vast dichtbij china en Zimbabwe te staan.

Waar velen zich sterk maken voor een rookverbod onder het motto dat het gezonder is en de lucht voor velen klaart, maken ze zich net zo sterk voor een autolobby-herstelplan van de ANWB en lopen ze nog een andere kant te hoop tegen de vliegtaks. Terwijl dat laatste extraatje bovenop je ticket nou juist bedoeld is om milieuplannen te ontwikkelen en geluidshinder door de vliegindustrie te gaan bestrijden.
Maar nee, we willen natuurlijk niet meer betalen voor onze verontreinigende vakantiehobby.

Tis t een of t ander: of je strijdt met alle macht voor gezondheid en betere lucht, of je leeft en laat leven. Hoe heette dat ook al weer? Ïets met "verbeter de wereld"....

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Die vliegtaks kan mij anders wel mijn baan kosten.

Anoniem zei

toen jij met jouw lief in 2007 naar florence ging ben je daar zeker naar toegelopen?

of gingen jullie toch maar met een verontreinigend vervoermiddel de lucht in.

"verbeter de wereld".......... begin met jezelf

begt zei

zoals het rookverbod een horecaffer de baan kan kosten?
of zoals elk verbod weer een ander in de problemen brengt.

daarom zeg ik "leven en laten leven".

@anoniem: dapper hoor, anoniem reageren!
je gaat te kort door de bocht, anonimo, of je hebt leesproblemen. Ik zeg namelijk niet dat vliegen verboden is, ik zeg dat men bereid moet zijn daar kosten voor neer te leggen omdat er wel degelijk schadelijke kanten aan zitten. Hetgeen ik voor mijn reis naar florence gewoon gedaan heb.

Maar ja, op jouw manier reageren is makkelijker..

Anoniem zei

Zoals het er staat. Het kan mij mijn baan gaan kosten.

Ik wil het wel even uitleggen hoor. Vliegtaks = schiphol de op 1 na duurste luchthaven van Europa. Reizigers naar Frankfurt of Parijs. Dat zijn de grootste concurrenten van Schiphol. Gevolg: airlines schrappen definitief (lees komen nooit meer terug) bestemmingen vanaf Schiphol. Minder bestemmingen is ook minder vracht te laden = freight forwarders in de problemen + afhandelaren + wegvervoerders + nog een heleboel. Gevolg: banen weg. Duizenden. Waaronder die van mij. Ik sta namelijk al met een halve voet op straat.

Daarbij de mensen die nu vanaf schiphol vliegen gaan dan met de auto naar een andere luchthaven = geen vermindering van milieu belasting.

En zonder baan en inkomen valt er voor mij heel wat minder te leven...

begt zei

ok, dus de economische inslag is de belangrijkste?
kan hoor, maar moeten we dan niet op een heleboel punten de maatschappij gaan aanscherpen?


voor t volledige, frommel: natuurlijk leef ik met je mee als er nare spanning rondom je baan speelt (wellicht ten overvloede: speelt bij mij ook, vaste contracten zijn schaars verkrijgbaar op dit moment).
Ik heb t hier alleen over de moraliteit eromheen. Die blijkt individueel sterk te verschillen. ook dat mag zo zijn, maar laten we dan niet hoogdravender doen dan t is.
En jij kent me goed genoeg om te weten wat ik bedoel, vandaar dat je louter persoonlijke reactie me verrast.

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...