vrijdag, maart 04, 2016

Kingsman: The Secret Service - Matthew Vaughn

Kingsman: The Secret Service op IMDb (7,8)
Heel hard doe ik mijn best als filmkijker en -beoordelaar. Heus, ik probeer me echt in meerdere genres te verdiepen en regelmatig uit mijn lekker zware arthouse-hoekje te komen. Bovendien: niet álle films kijk in mijn eentje, soms zit mijn vrouw gewoon naast me. Ook met haar eigen mening.
Acteerwerk acht ik van belang, dus bij het zien van het affiche van deze film ging ik er eens echt voor zitten: hyperbritse steracteurs als Michael Caine en Colin Firth gekoppeld aan het flamboyant onaangepaste van Samuel L. Jackson, dat moet wel knetteren.
Welnu, dat knetteren deed het ook maar anders dan ik verwachtte. We belandden in een soort futurische actie-spionagekomedie (heb ik hiermee alle genres wel gehad?) die uiteindelijk ontaardde in een massaslachting onder invloed van technologie. Bent u er nog?

Eggsy is op jonge leeftijd zijn vader verloren. Die blijkt zijn leven te hebben gegeven om een groep upperclass-spionnen te redden van een aanslag. Een van de leden van de groep (Colin Firth) zegt Eggsy en zijn moeder toe altijd voor ze te zullen zorgen zodra zij daartoe een oproep doen. Sprongetje: Eggsy is einde-tiener, moeder is verslonst en in de goot beland met een set lowlife-vrienden. Knokken, vernederen en in uiterste nood besluit Eggsy alsnog een beroep te doen op de hulp van die meneer. Inderdaad blijkt die zeer hulpvaardig: Eggsy wordt een opleiding aangeboden tot geheim agent in een zeer ondergrondse organisatie. De opleiding is zwaar en gevaarlijk maar als hij het volbrengt, zal hij grootse daden kunnen verrichten voor de mensheid.
Dat blijkt nodig, want aan de andere kant van de oceaan zit een mafketel te azen op wereldheerschappij. Althans: onder de noemer van klimaatbeheersing probeert meneer Valentine (Samuel L. Jackson) een deel van de wereldbevolking eerst onder zijn heerschappij te krijgen om ze vervolgens elkaar te laten elimineren. Dat zou een vorm van natuurlijke selectie zijn: of de aarde gaat ten onder, of de mensheid.
Valentine doet dat door gratis simcards uit te delen over de gehele wereld: vrij internet en zo. Echter, hij kan op afstand die kaarten dusdanig activeren dat de gebruikers hun zelfbeheersing verliezen en elkaar beginnen af te slachten. Bent u er nog?
Eggsy worstelt zich door de opleiding heen en u snapt dat het einde van de film ertoe moet leiden dat hij die grote gevaarlijke meneer Valentine onschadelijk maakt.

Tussendoor wordt u getrakteerd op veel futuristische technologie en veel wonderlijke knokpartijen. Als u dat leuk vindt, dan moet u deze film zeker gaan zien. Meerdere positieve reacties zag ik al voorbij komen. Alleen wij tweeën thuis, op de bank, wij konden er weinig mee. Deze film is voor anderen gemaakt.

Met oa: Colin Firth, Samuel L. Jackson, Michael Caine and "introducing" Taron Egerton.

Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...