zondag, oktober 14, 2018

Todos lo saben - Asghar Farhadi

Todos lo saben op IMDb (7,1)
Misschien ging ik met te hoge verwachtingen heen, eerdere films van Farhadi in gedachten. Misschien dacht ik dat het sterrenkoppel het wel zou fiksen. Maar ik zag het er niet aan af.
IMDb geeft de film een 7,1  , de film maakte in Cannes al enige naam. Het zou dus best aan mij kunnen liggen.

Voor de bruiloft van haar zus komt Laura met haar gezin (nou ja, bijna het hele gezin) terug in haar geboortedorp in de wijnstreken van Spanje. Ze begroet de hele familie, haar dochter papt al aan met een van de dorpsjochies: het belooft een goed feest te worden. Nog voor de trouwerij begint, ontmoet Laura haar oude liefde Paco. Een hartelijke ontmoeting waaruit nog steeds veel genegenheid spreekt.

Het feest is wervelend en dynamisch, Spaans temperament volop. Dochter Irene wordt onwel en gaat eerder slapen. Als moeder nog even bij haar dochter gaat kijken, ontdekt ze tot haar schrik dat Irene weg is. Nergens te vinden.
Al snel krijgen ze de eerste berichten van , jawel, de ontvoerders. En bij die berichten krijgen ze de opdracht om de politie er buiten te laten. Het gekke aan het verhaal is dat ook de vrouw van Paco deze sms'jes krijgt. Raar, maar we leren al snel om welke reden dat gebeurt. Langzaam ontrafelt zich het geheim van Laura en van Paco, die zich gedwongen zien om samen te werken aan het terugvinden van het meisje zonder de politie erbij te betrekken en ook zonder het dorp op de hoogte te stellen. Want iedereen weet iets.

Het script is wel ok, maar ik vond het acteerwerk niet helemaal je dat. Ik kwam de zaal uit met een "mwoah" gevoel.


Met : Penelope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darin, Barbara Lennie

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...