maandag, juli 27, 2020

My Sweet Pepper Land - Hiner Saleem

 My Sweet Pepper Land op IMDb (7,0)

Een Koerdische western, het was voor mij niet moeilijk deze film in een hokje te stoppen. Ik zie veel wereldcinema, maar dit was voor mij ook een noviteit. Omdat ik vaak het idioom hanteer dat film kijken een vorm van reizen is, stapte ik dit keer op het paard in de bergen in het Iraaks-Turkse grensgebied.

De oorlog tegen dictator Saddam Hoessein is voor de Koerden succesvol verlopen. Hoewel Koerdistan over meerdere landen verspreidt ligt en vooral het Turkse deel het nog steeds zwaar te verduren heeft, volgde er voor de Iraakse Koerden veel verlichting na het afzetten van de gruwelbaas.

Baran is politie-commissaris en vast van plan de nieuwe wetten vaste grond te geven in het kleine politiebureautje waar hij is gestationeerd. Dat gaat zomaar niet.



Er is smokkel, er zijn stammen en er is corruptie. Hij stelt zich onverbiddelijk op: de troepen van de regionale clanleider Aziz Aga kunnen niet meer zomaar hun gang gaan. Dat leidt uiteraard tot weerstand . Wanneer de troepen hun agressie richten op de goedwillende onderwijzeres Govend, werpt Baran zich op als beschermheer. Zij moet ongestoord haar werk kunnen doen, de intimidaties van de zwaar bewapende smokkelbende moeten stoppen. Dat doen ze natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Met : Korkmaz Arslan , Golshifteh Farahani

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...