zondag, mei 05, 2013

Les neiges du Kilimandjaro - Robert Gueduigan

Les Neiges du Kilimandjaro op IMDb
Hier vergiste ik me danig. Ik had gedacht dat ik film 2 van vandaag al na n half uurtje uit kon zetten want te kabbelend en voorspelbaar, maar dat pakte anders uit. Gunstig uit. Achterafgevoel is dat ik een fijne film gezien over menselijke warmte.

Michel is vakbondsman en havenarbeider op leeftijd. in moeilijke tijden moet de baas mensen ontslaan en Michel zet een loterij op, wel zo eerlijk. Hij is zelfs dusdanig eerlijk dat ie zijn eigen naam ook in de pot doet, terwijl dat niet eens hoeft. En raad s wie er bij de 20 mensen hoort die vertrekken moeten.

Hij moet aan de gewonnen tijd wennen, maar t gaat. Als ze dan ook nog s 25 jaar getrouwd zijn en een reis cadeau krijgen van kinderen en kleinkinderen, staat niets een nieuwe stap in hun leven in de weg.
Dus wel. Een brute overval in huis maakt dat ze het bruiloftsgeld én de tickets al snel weer kwijt zijn. Dat slaat een bres in hun onderlinge gevoelens, in hun zekerheid , in hun nieuw bestaan.
De boot slaat helemaal om als Michel ook nog eens toevallig op het spoor van de dader komt/


Bijzondere ontwikkelingen en vooral heel warm spel . Michel wordt gespeeld door Jean Pierre Daroussin, die men zou kunnen kennen van de Cedric Klapitsch-films. Ontspannen en sympathiek spelend leidt hij ons door een reflecterende film.

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...