dinsdag, december 25, 2018

The Shape of Water- Guillermo del Toro

The Shape of Water op IMDb (7,4)
Daar bent u natuurlijk reuze benieuwd naar, wat ik hiervan vind. Mensen die mij kennen, weten dat ik dit soort films normaliter oversla omdat ik moeite heb fantasy-films boeiend te vinden. Ik blijf het echter toch zo af en toe proberen, soms zit er eentje tussen die ik wel kan velen. En aangezien ik over deze enorm veel wervelende (en soms ook voor mij geruststellende) verhalen had gehoord, pakte ik de kans om hem van Film1 op te nemen (want echt, naar de bioscoopzaal ga ik hier voor heen).

Over de brug dan maar: ik kon hem wel hebben. Dat komt vooral door het omringende acteerwerk: Sally Hawkins is vele malen minder irritant dan ze vaak kan zijn , het is een goede zet van de regisseur om haar een zwijgende rol te geven. Michael Shannon vind ik altijd geweldig, Richard Jenkins kan bij mij ook niet veel kwaad en Octavia "Hidden Figure" Spencer doet me glimlachen. Waar Shannon in deze film als de botte onderzoeker Strickland de film wat spanning en diepte geeft, zorgen Jenkins en Spencer juist voor een droogkomische noot. Dat maakt de film voor mij draaglijk, met wezens en monsters heb ik nog steeds niets..

Het verhaal zult u vast wel kennen: Elisa is een stomme (in de zin van spraak) schoonmaakster in een onderzoeksinstituut, we spreken hoogtepuntje Koude Oorlog. De Amerikanen hebben in de wateren van de Amazone een waterwezen opgedoken dat half mens, half vis is en dat door lokalo's goddelijke kwaliteiten wordt toegedicht. Elisa komt tijdens haar werkzaamheden vaak tot rust bij het bassin waar het wezen doelloos in rondzwemt, wachtend op de finale onderzoeken.
Er ontstaat een band tussen wezen en Elisa , het stille popje bloeit helemaal op. Zo merken ook haar hospita en haar collega. Wanneer ze horen dat de Amerikanen van plan zijn het beest te offeren en aldus onderzoek op de lichamelijke specs van het waterwezen te kunnen doen, smeedt Elisa een plan. Het beest moet worden ontvoerd , het beest moet gered. Steeds verder groeit te band tussen haar en de grote vis, steeds intiemer wordt het ook. En steeds dichter sluit zich het net van zowel de Amerikaanse als de Russische jagers die het wezen terug willen. Niet eens uit oogpunt van de wetenschap, maar vooral omdat de vijand het wezen nooit in handen mag krijgen. Het is een sprong in het diepe..

Met : Sally Hawkins, Michael Shannon, Richard Jenkins, Octavia Spencer , Michael Stuhlbarg

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...