zondag, december 16, 2018

12 strong - Nicolai Fuglsig

12 strong op IMDb (6,6)
Noem me dapper, noem me eigenwijs, maar noem me vooral goedgelovig. Elke keer als er een film van dit genre uitkomt, weet ik vooraf wat ik kan verwachten. Weet ik eigenlijk ook dat ik het over moet slaan omdat ik er als filmkijker niets uit haal. Toch ga ik kijken, omdat ik het als veelvraat als een "verplichting" voel, er kan er immers zomaar een tussen zitten die de boel anders benadert.

Welnu, dat is bij "12 strong" niet het geval. Een van-dik-hout-zaagt-men-planken-film over een legereenheid die natuurlijk onverschrokken op weg gaat naar militair succes. In dit geval is het een speciale gevechtseenheid die direct na de aanslagen op het WTC richting Afghanistan wordt gestuurd om Al Qaeda, de plegers van die aanslag, aan te vallen en van slagkracht te ontdoen.
Uiteraard hebben we te maken met een twijfelende kapitein, die eigenlijk weg wilde bij zijn eenheid en juist niet weg bij zijn gezin. Deze Mitch Nelson heeft geen gevechtservaring, waardoor hij door legerleiding en enkele teamleden aanvankelijk sceptisch bekeken wordt.

Ze worden, 12 man sterk, gedropt in Oezbekistan en moeten vanuit het noorden een doorgang zien te bevechten naar de strategische plaats Mazar-I-Sharif. Als die stad zou kunnen worden ingenomen, neemt de sterkte van Al Qaeda direct met forse percentages af.  Om zover te kunnen komen moet ze dwars door het barre Afghaanse land heen gebieden en valleien veroveren. Dat lukt alleen met behulp van generaal Dostum, een oude stamleider die van oudsher een enorme hekel heeft aan Taliban en Al Qaeda.

We kijken zo'n twee uur lang naar knokkende mannen in fraaie landschappen en aan het eind - spoiler alert- bereiken de mannen de gewenste stad. Tussendoor is er veel onderlinge strijd, valt de hulp van de Afghaanse ruiter-generaal weg, vechten ze op paarden tegen tanks en raketwerpers en wordt er danig aan de moraal gemorreld. U kent het wel.


Met : Chris Hemsworth, Michael Shannon, Navid NeghabanMichael Pena

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...