vrijdag, februari 15, 2008

R

De koningin kan het niet meer. Sacha de Boewr kan het al jaren niet meer.

De R raakt uit het nederlandse spraakgebruik. Slechts Peter de Vries draagt hem nog met verve, en daar zitten we nou net niet op te wachten.

Om mij heen verbaas ik me sowieso al over de jongeren die allemaal praten alsof ze in hele moeilijke gangsta-clip figureren: zelfs westfriese 16-jarigen praten alsof ze een noord-afrikaans Casbah-verleden hebben.

En is dat nou erg, vraagt u? Ik denk zelf van niet, het hoort bij het bloeien en groeien van onze taaltuin. Zoals de schrijftaal verandert dankzij de sms-invloeden en de prince-typografie, zo zal ook de spreektaal mee moeten gaan.

Moge de taal de voorpost zijn van de smeltkroes die nederland toch moet worden...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

mooi gezegd beRt

begt zei

en dan moet je het me nog s horen uitspreken!

Anoniem zei

Als anoniem niet anoniem was geweest, was het 1-0. Geniaal!

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...