zaterdag, april 28, 2018

Atomic Blonde- David Leitch

Atomic Blonde op IMDb (6,7)
Hoewel ver buiten my league (ik heb doorgaans weinig met actiefilms) heb ik me met deze wel aardig vermaakt. Kan komen door het heerlijke gevoel dat de stad Berlijn me altijd geeft, kan komen door de lichte tongue-in-cheeck humor , ik weet niet. Maar het ging.

De explosieve blondine uit de titel is Lorraine Broughton, agent voor MI6 en bij die dienst onder vuur vanwege de vele vragen die zijn gerezen tijdens haar laatste missie. Ze wordt verhoord door haar spionnenbaas én door een toehoorder van de CIA. Dat heeft alles te maken met wat ze - in het Berlijn ten tijde van de val van de Muur- als missie had meegekregen: repatrieer de daar onlangs omgebrachte Britse agent en zorg tegelijkertijd "de lijst" te bemachtigen die diezelfde agent het leven kostte. Het handelt uiteraard om informatie die vanuit een Stasi-agent richting Britten en Amerikanen moest komen: een compleet overzicht van alle dubbelagenten, degenen die zowel snoepten van Westerse als van Sovjet-zijde.
De strijd om de lijst is hard en bloederig, onze witkop moet aardig aan de bak om ten eerste te overleven en ten tweede te slagen in haar reisdoel. Als de verborgen lijst maar steeds buiten haar bereik blijft, besluit ze voor second best te gaan: ze wil de Stasi-agent evacueren naar het westelijke deel van Berlijn. Daar steken de Russen natuurlijk stokjes voor, net zoals de vele dubbelspionnen die haar omringen. Feitelijk is iedereen verdacht en doet iedereen iets met elkaar.

Met: Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman, Eddie Marsan , Toby Jones

Geen opmerkingen:

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...