woensdag, september 21, 2022

Moonage Daydream - Brett Morgen

Moonage Daydream op IMDb (8,2)

Moonage Daydream op Moviemeter (3,69)

De niet-Bowie-liefhebber zal zijn bedenkingen hebben maar als je ook maar enigszins geporteerd bent van leven en werk van de kunstenaar die als David Robert Jones werd geboren, dan zit je bij " Moonage Daydream"  helemaal in je element. Een fantastische reis door het leven van de kameleontische zanger, die je voert langs vele pieken en ook enkele dalen van Bowie. Ik was overtuigd, maar ik snap wel de paar kritische noten die ik over de documentaire heb gelezen. 

Je wordt aan de hand meegenomen langs de vele personages die Bowie zich aanmat, het lijkt alsof hij iedereen wilde zijn behalve zichzelf. Ziggy Stardust, The Thin White Duke, Alladin Sane, de zongebruinde Let's Dance-Bowie, de electronische experimentman van de Outside-periode tot aan de uitgeteerde man van Blackstar. En alles daar tussenin. 

Als je het mij vraagt, was hij een van de grootste kunstenaars die ik in mijn tijd heb ervaren: conceptueel, visueel, gewaagd, androgyn, charmant, introvert en uitgelaten. Muzikant, danser, schilder, beeldhouwer, acteur, toneelspeler, mode- en stijlicoon en conceptdenker. Zoals ik huilend uit de Groninger tentoonstelling vandaan kwam destijds, zo kwam ik nu weer stevig onder de indruk uit de zaal vandaan. Rock n roll suicide, David Bowie wás een concept.

FIN - song : David Bowie - Starman

Geen opmerkingen:

The Electrical Life of Louis Wain - Will Sharpe

The Electrical Life of Louis Wain op IMDb ((6,8)   The Electrical Life of Louis Wain op Moviemeter (3,09) Fijne onderhoudende film, op het v...