donderdag, september 08, 2022

Us - Jordan Peele

Us op IMDb (6,8)

Us op Moviemeter (3,16)
 

Op aandringen van filmvrienden deze opgetild uit mijn hardeschijfvoorraad (ooit opgenomen van Veronica, de film zat tussen de reclames verstopt) om alsnog te bekijken. De naam en faam van regisseur Jordan Peele stijgt huizenhoog: op dit moment draait zijn derde en nieuwste titel "Nope"  onder veel waardering in de zalen, zijn debuut " Get out"  oogstte minstens evenveel roem. Die film zag ik ook, vond ik voor een groot deel goed te doen maar ik raakte op een gegeven moment wel de richting kwijt na enige - voor mij - malle plotwendingen. 

Met dat in het achterhoofd begon ik aan deze " Us" , een film die al net zo'n vreemd uitgangspunt heeft maar - het moet gezegd- die behoorlijk origineel wordt uitgewerkt. Zelfs als ik in ogenschouw neem dat het horrorgenre aan mij doorgaans niet besteed is, kan ik best wel herkennen dat hier een filmtalent aan het werk is. 

Het jonge meisje Adelaide dwaalt verder over de kermis in Santa Cruz, waar haar ouders te lang bij de attracties blijven hangen. Ze belandt al wandelend in een spiegelpaleis en verdomd, ze komt zichzelf tegen. In eerste instantie denkt ze met een spiegelbeeld te maken te hebben maar al snel blijkt dat daadwerkelijk haar evenbeeld is. Een kwaadaardig evenbeeld, met weinig goeds in de zin. Kort daarna wordt het meisje herenigd met haar ongeruste ouders.

Dertig jaar later: Adelaide is met haar man en twee kinderen op weg naar hun vakantiehuisje. Omdat dit in de buurt van Santa Cruz ligt, stelt haar man voor om naar de kermis te gaan. Adelaide aarzelt, wij weten waarom. Onder grote druk geeft ze toe, ze bezoeken ook het strand met een bevriend stel. Bij thuiskomst staat er een gezin op het pad van het vakantiehuis. " He, dat lijken wij zelf wel" . Het gezin ontmoet onvrijwillig hun " evil self" . 

Met : Lupita Nyong' oWinston Duke, Elizabeth Moss, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex

FIN - song : Minnie Ripperton - Les Fleurs

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...