vrijdag, december 22, 2023

Maestro - Bradley Cooper

Maestro op IMDb (7,1)
 Maestro op Moviemeter (3,06)

Net als bij de grote dirigentenfilm van eerder dit jaar had ik een breekpunt in de film nodig om de film alsnog beter te kunnen waarderen. Bij "Tár" duurde dat een uur, hier zal t niet veel eerder geweest zijn. Maar dan gebeurt er toch iets, dan rijst er conflict en komen de persoonlijkheden toch meer tot leven en krijgen de rollen eindelijk body. Daarmee sleept Bradley Cooper alsnog een voldoende in de wacht voor dit megalomane project waarvoor hij de samenwerking aanging met grootheden als Martin Scorsese en Steven Spielberg om deze forse productie executief van de grond te krijgen. 

In "Maestro" wordt het verhaal opgetekend van de dynamische componist Leonard Bernstein, een van de grootste van de afgelopen eeuw. Zoals veel van de grote kunstenaars was Bernstein een complexe persoonlijkheid, gekweld en verscheurd door bewijsdrang en ambitie in de carrière, karaktertrekken die moeilijk samengaan met een logisch verlopend privéleven. Want ook deze maestro krijgt de eindjes van dit complexe vlechtwerk niet aan elkaar, hetgeen hem als mens niet sympathieker maakt. 

Hij is nog maar net begonnen met naam te maken (na een invalbeurt in de fameuze Carnegie Hall) als hij de jonge Felicia Montealegre Cohn ontmoet. Zij is bezig naam te maken als actrice op Broadway en maakt met haar frisse persoonlijkheid duidelijk niet onder de indruk te zijn van de roem die Bernstein op dit moment al begint te achtervolgen. De componist/dirigent verdringt zijn homoseksuele verleden en gaat vol voor de jonge toneelster: gezin, kindertjes, the whole shebang.
Hoewel pappie vaak van huis is, probeert hij wel echt een gezinsman te zijn en veel tijd met de kinderen door te brengen. Dat werkt, ze lopen met hem weg. Felicia cijfert zichzelf weg voor het gezin en pakt pas veel later haar carrière weer op: pas nadat er verwijdering ontstaat tussen de echtelieden omdat Bernstein de verlokkingen van het reizende bestaan niet kan weerstaan en opnieuw valt voor de avances van mannen uit zijn hofhouding. Hoewel Felicia woedend is, probeert ze de affaires voor haar kinderen geheim te houden. Dat lukt maar mondjesmaat, wanneer de kinderen langzamerhand volwassen worden, komen man en vrouw toch tegenover elkaar te staan. Net als de verwijdering op zijn grootst lijkt, slaat het noodlot toe.

Met : Bradley Cooper, Carey Mulligan, Matt Bomer, Sarah Silverman

FIN - song : Leonard Bernstein & London Symphony Orchestra- Chichester Psalms: Psalm 23

Geen opmerkingen:

Irina Palm - Sam Garbarski

Irina Palm op IMDb (7,2)   Irina Palm op Moviemeter (3,62) Nog geen weekje geleden zag ik Marianne Faithfull opeens weer in beeld verschijn...