maandag, september 09, 2024

Thunderball - Terence Young

Thunderball op IMDb (6,9)
 Thunderball op Moviemeter (3,20)

Misschien wel de eerste uit de immense James Bond-reeks waarvan ik me kan herinneren dat ik die als tiener keek. Dat was dan nog altijd een jaar of tien na verschijning, maar toch: de imposante reeks onderwaterscenes zijn me goed bijgebleven. Qua genre is het allemaal verder van me af gaan staan, maar als tiener stel je nog gewoon andere prioriteiten, nietwaar? En dat de film zestig jaar later nog steeds bijna een 7 scoort op IMDb zegt ook wel iets. 

Onze vriend James krijgt opnieuw de opdracht om de foute organisatie Spectre tegen te houden. In de persoon van de gevaarlijke slechterik Emilio Largo hebben die de hand weten te leggen op een jachtvliegtuig met aan boord twee nucleaire wapens van de NAVO. Als deze organisatie niet snel een dikke losgeld-som betaalt, zullen ze de raketten richten op een grote stad in de VS of Europa. James moet zorgen dat ze dit niet lukt. 

Hij komt hiervoor op het idyllische eiland Nassau terecht waar hij - precies ten tijde van het lokale carnaval- ten strijde trekt. Daarbij wordt hij, zoals zo vaak, begeleid door FBI-man Felix Leiter die de Amerikaanse belangen benadrukt. James heeft het - duh - aangelegd met de bevallige Domino, die dan wel het liefje van Largo is, maar dat nie tgeheel vrijwillig blijkt te doen en die toch ook wel ontvankelijk is - ja duh- voor de charmes van 007. James speurt het onder water geparkeerde vliegtuig op en trekt maar eens zijn duikerspak aan. Imponerende onderwaterscenes volgen, de wereld staat immers op knappen.

Met : Sean Connery, Claudine Auger, Adolfo Celi, Luciana Paluzzi

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...