vrijdag, september 13, 2024

A beautiful imperfection (aka Een schitterend gebrek) - Michiel van Erp

Een schitterend gebrek op IMDb (7,2)
 Een schitterend gebrek op Moviemeter (2,33)

Pokkenfilm. Nee, dat bedoel ik niet zo. Omdat de film deels over de gevolgen van de ziekte handelt, wil het nog niet zeggen dat de film slecht is. Bekijk het vanuit de cinematografische hoek en onderga de werkelijk prachtige beelden (dank, dank, jij prachtige Erwin Olaf). Verteltechnisch heb ik er wel wat op aan te merken: ondanks de zwierige kostuums en de schitterende belichting kwam de film niet echt uit de verf. Niet dynamisch genoeg, mijns inziens. Ik heb het boek van Arthur Japin destijds niet gelezen maar ik weet dat hij prachtige verhalen vertelt met ook nog eens een beeldend woordgebruik (ik las wel andere titels van hem). Japin schreef mee aan het filmscript, hopelijk vindt hij voldoende terug van zijn bekroonde werk want ik heb de man hoog zitten.

We gaan naar het Italiaanse platteland, het jaar 1742. Lucia is de prachtige dochter van een dienstmeid op een chique landgoed, ze weigert genoegen te nemen met haar achtergestelde positie. Ze is een vrijgevochten denker die de hele bibliotheek van de baas van haar moeder stukleest. Daarmee valt ze óók op, het is niet alleen haar schoonheid die de hoofden van de bezoekers doet omdraaien. Een van die bezoekers is Giacomo Casanova, een jonge priesterstudent die valt voor de charmes van de fantasierijke jonge vrouw. Hij doet haar een aanzoek en vraagt haar te wachten op zijn terugkeer uit Venetië: zodra hij klaar is met zijn studie, zal hij haar komen halen. Het loopt anders.

Terwijl hij in Venetië zijn fameuze eponiem aan het verdienen is, breekt op het platteland de besmettelijke pokkenziekte uit. Het wonderschone gezicht van Lucia wordt zwaar gehavend, waardoor ze uitgestoten raakt uit de maatschappij. Ze trekt eerst naar Bologna en later naar Amsterdam, waar ze slechts weet te overleven door gemaskerd de courtisane uit te hangen. Ze verandert haar naam in het chiquer klinkende Galatée en zolang ze dat masker ophoudt, bouwt ze een aardige cliëntele op en weet ze haar eigen bestaan te financieren. Plots duikt daar een Franse aristocraat op die zich als groot charmeur ontpopt en vastberaden is het hart van Galatée te veroveren. Vanachter haar masker heeft zij echter allang door wie deze man werkelijk is.

Met : Dar Zukovsky, Jonah Hauer-King, Sam Hazeldine, Ruth Bequart, Maarten Heijmans



Gezien in : Cinema Oostereiland

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...