woensdag, maart 17, 2021

The Big Short - Adam McKay


 The Big Short op iMDb

Degene die zegt dat ie deze film volledig begrepen heeft, vertrouw ik niet. Het blijkt namelijk een enorm maatschappelijk gevaar te zijn om geheel te doorgronden hoe het allemaal is gegaan in de kredietrcrisis in de tweede helft van de jaren '00. Uiteraard snap ik wel de lijnen van het verhaal, maar de finesses laat ik met plezier langs me heen gaan. Ik begrijp volledig hoe fout het is om geld te verdienen aan schulden en verliezen. Of hoe verschrikkelijk het is dat er een mogelijkheid bestaat te handelen in spullen die je (nog) helemaal niet hebt en er zelfs mega aan te verdienen. Schande , botte schande, maar volledig volgens de wet en gewoon geoorloofd, ook nu nog. Of nu weer , moet ik zeggen, want de financiële wereld heeft zich een korte periode koest gehouden na de crisis maar is inmiddels weer volledig up and running. Ik denk er het mijne van, maar het is allemaal legaal. Geld verdienen is toegestaan, grof geld verdienen blijkbaar ook.

In 2006 heeft Michael Burry een visie ontwikkeld waaruit blijkt dat -wanneer het jaar daarna de hypotheekrentes variabel worden - veel mensen in de betalingsproblemen komen en hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Verlies is verlies, zou je zeggen, maar nee: als je die verliesgevende hypotheken bundelt en vervolgens verkoopt, kan de koper speculeren met winstmarges op dat verlies. 

Burry stapt naar diverse banken, koopt zich voor miljoenen in. Bankier Jared Vennett krijgt lucht van het idee, stapt vervolgens naar een tradingbureautje dat aarzelend instapt. Stapje voor stapje breidt de aankoop zich uit, ze moeten enig geduld hebben maar uiteindelijk begint de boel te schuiven. Allemaal zeggen ze dat ze het voor het geld deden en niet hebben voorzien dat het mensen naar de afgrond zou helpen, dat er massawerkloosheid uit voort zou komen, dat banken zouden omvallen, dat vele mensen het niet zouden overleven. Maar ja, geld is geld. 

Misselijk word je ervan. 

Met : Christian Bale, Steve Carrell, Ryan Gosling


Geen opmerkingen:

Los delincuentes (aka The Delinquents) - Rodrigo Moreno

Los Delincuentes op IMDb (6,7)   Los Delincuentes op Moviemeter (2,82) Première-avond gisteren, ik ging er eens de volle 3 uur voor zitten. ...