woensdag, oktober 15, 2014

Dazed and confused - Richard Linklater

Dazed and confused op IMDb
Een 7,7 op IMDb. Wat zegt dat?
Deze film werd vertoond in aansluiting op de derde avond van de cursus "Filmverhalen" (een prachtige reeks overigens, gisteren opnieuw zeer kundig aaneen gepraat door Dana Linssen, hoofdredacteur van de Filmkrant).
Waar ik de avond en het cursusmateriaal zeer interessant vond, vond ik de keuze voor deze film een bijzondere. Tuurlijk was ie wel vermakelijk, tuurlijk zaten er wel aardige dialogen in maar was ie nou zo illustratief voor de veranderingen van de jaren 90? Ik vond het opmerkelijk.

Hoe dan ook, de film is niet vervelend en durft zeker een beetje andere aanpak te doen dan de reguliere highschool-films. En de regisseur is op dit moment hot, dus dat begrijp ik ook nog. Maar verder?

De film toont het verloop van de laatste schooldag op een all-American-highschool. De ouderejaars narren en sarren de eerstejaars (de freshmen krijgen een pak op de  broek, legaal). De jongens willen zuipen en blowen, de meisjes willen zoenen en zo.
Er wordt gecruised, er wordt geplaagd en gevochten, er wordt gezocht naar feestlocaties en die wordt gevonden. Daar komt alles en iedereen samen: de stoere naast de schlemiel. De beginneling naast de zittenblijver en de filosoof naast de down-to-earthman.

Veel bekende beginnersgezichten (Matthew McConnaghey - heet ie zo?-  en Ben Affleck o.a.). Verder voor mij niet opzienbarend genoeg.

Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...