zaterdag, augustus 06, 2022

There will be blood - Paul Thomas Anderson

 

There will be blood op IMDb (8,2)

There will be blood op Moviemeter (3,75)

Opnieuw bekeek ik deze film, voor de vijfde of zesde keer ditmaal. Wat mij betreft een van de allerbeste films van de laatste 20 jaar: het majestueze verhaal van Daniel Plainview, de oliebaron die boven alles een verstikkende egoïst is, maar die door het lot een vaderrol krijgt toegeschoven door zich over het zoontje van een verongelukte medewerker te ontfermen. Naarmate de boringen succesvoller worden en Plainview een zakenman wordt om rekening te houden, komt hij meer en meer in conflict met de gegoede burgerij en - dat vooral - met de kerk, dit in de persoon van de fanatieke priester Eli Sunday. In een genadeloze eindscene confronteren de twee elkaar met hun verschillende levensopvatting. 


Daniel Day Lewis, toch al een van de allerbeste acteurs van zijn tijd, is hier op zijn ongelooflijke top: diep kruipt hij in de huid van een onsympathieke en toch begrijpbare man. Hier kun je geen Oscars genoeg voor geven. Vijftien jaar na verschijning nog steeds een 8,2 op IMDb, need i say more? 


Omdat ik destijds nog geen filmblog schreef, heb ik de film nooit gerecenseerd. Eerder publiceerde ik al wel dit stukje, 9 jaar geleden zat ik al in die modus, en 13 jaar geleden dus ook al. Afgelopen seizoen van onze filmquiz koos ik de doopscene tussen Daniel Day Lewis en Paul Dano uit om op green screen na te spelen. Zo onder de indruk, voor mij staat deze film echt in mijn eeuwige top 5. 



Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...