donderdag, oktober 10, 2024

Irina Palm - Sam Garbarski

Irina Palm op IMDb (7,2)
 Irina Palm op Moviemeter (3,62)

Nog geen weekje geleden zag ik Marianne Faithfull opeens weer in beeld verschijnen, toen ik de hieronder beschreven documentaire van Nick Cave & Warren Ellis keek. We zagen haar daar een tekst inspreken die op het Carnage-album terecht kwam, uiteraard trok zij met haar indrukwekkende gebroken stem die song naar zich toe. Het deed mij eraan denken dat ik nog een film met haar op mijn harde schijf had staan, gelukkig bedacht ik dat op tijd want over een week zou ie ervan vervallen. De film zag ik eerder (bij de eerste editie van de Hoornse Filmdagen), de prettige herinneringen (fijne Ken Loach-achtige sfeer) eraan deden mij de PLAY knop indrukken. 

De timide oma Maggie maakt zich zorgen: het gaat niet goed met haar kleinzoon, de ziekte in diens lijf woekert voort. Het gezin heeft al veel geld uitgegeven aan de behandelingen (Maggie leverde zelfs haar huis als onderpand) maar het komt er nu echt op aan: alleen in Australië is een vorm van behandeling mogelijk die levensreddend kan zijn. De behandeling daar is gratis, maar de reis- en verblijfskosten voor vader en moeder zijn voor eigen rekening. En dat gaat niet meer, de knip is leeg en de schulden torenhoog.

Maggie onderzoekt haar mogelijkheden om toch nog meer bij te dragen en komt tot een onconventionele daad: ze stapt een sekstheater in hartje London binnen, omdat er een briefje aan de deur hangt waarbij ze hostesses vragen. Geen flauw benul wat het inhoudt, maar Maggie gaat voor snabba cash. Miki,de clubeigenaar trekt zijn wenkbrauwen op bij het aanschouwen van deze keurige en bedeesde dame maar hij raakt volledig overtuigd wanneer hij haar de hand schudt. Zo zacht, zo warm heeft hij ze nog zelden gevoeld: het zijn de perfecte handen voor het werk dat hij in gedachten heeft. 

Maggie krijgt een eigen kamertje met een "wanking wall", met haar zachte handen bevredigt ze de mannen die aan de andere kant van de muur hun lul door het gat in de wand steken. Maggie blijkt een natural, al snel overtuigt Miki haar om een artiestennaam aan te nemen zodat hij met haar kan adverteren. Maggie wordt "Irina Palm" en ja, ze trekt volle zalen. Haar morele bezwaren, of eigenlijk haar afkeer zet ze opzij want er moet geld verdiend worden: Volgende!
De tevredenheid die ze voelt over haar steeds beter gevulde portemonnee staat in schril contrast met de waardering die Maggie ondervindt bij haar vriendinnen en vooral bij haar zoon. Zij kunnen de handel en wandel van Maggie/Irina maar moeilijk begrijpen, ze kunnen slecht inschatten hoe gemotiveerd ze haar leven op een ander spoor zet.

Met: Marianne Faithfull, Predrag Manojlovic, Kevin Bishop, Siobhan Hewlett, Jenny Agutter

Geen opmerkingen:

The Estate - Dean Craig

The Estate op IMDb (5,3)   The Estate op Moviemeter (2,66) Laat ik de uitdrukking "vederlichte komedie" gebruiken, om maar niet 13...