maandag, februari 24, 2020

Midsommar - Ari Aster

Midsommar op IMDb (7,2)
Nog steeds komen er meer films uit dan ik zie, dan ik kan zien ook. Om die reden is het handig als je af en toe getipt wordt. Deze film stond bij vele filmliefhebbers hoog in de lijstjes eind vorig jaar, dus ik pakte de kans om de eerste week van roulatie op Netflix te gebruiken om dat gemis weg te werken. Tips zijn immers altijd welkom en ik ga redelijk goed op Florence Pugh, dus negeerde ik het horrorlabel en klikte ik op "SPEEL" .
Dat kwam me duur te staan, althans: ik vond deze film ronduit belachelijk. Een groep Amerikaanse studenten, waaronder een door een heftig familiedrama getroubleerde vrouw, maakt een soort studietrip naar Zweden. Ze gaan daar de rituelen rondom de midzomer-traditie bestuderen, meer specifiek de rituelen die het Harga-volk toepast. Dit blijkt niet gewoon een regionaal clubje te zijn, nee het is een heuse sekte , vol met "oude tradities" en "historische waarden".
Afvalrace begint, de groep dunt "op mysterieuze wijze" steeds meer uit en dat getroubleerde meisje moet natuurlijk de nieuwe zomerkoningin van het dorpje worden. Potsierlijke dansjes en gebruiken krijgen we voorgeschoteld voordat we langzamerhand het einde bereiken. Het einde van de studentengroep in ieder geval.

Met : Florence Pugh, Jack Reynor,

Geen opmerkingen:

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...