zondag, juni 13, 2021

The Father - Florian Zeller


 The Father op IMDb (8,3)

The Father op Moviemeter (3,79)

"Nee joh, het gaat allemaal nog prima."
"Hulp nodig? Ik? Welnee, ik red mezelf goed."

Een continue woordenstrijd tussen de vader en de dochter in deze prachtige toneelverfilming. Vader heeft van zichzelf niet door hoezeer de Alzheimer hem in de greep heeft, hoe weinig hij nog weet van de dagelijkse dingen. Zelfs zijn dochter en schoonzoon herkent hij bij wijle niet meer, of zijn dat nu juist verpleegkundigen die hem in zijn eigen flat van de broodnodige zorg voorzien? 
Voor dochter Anne zijn deze dagelijkse gesprekken een bron van pijn en bezorgdheid, niet alleen vanwege de status van haar vader maar ook vanwege zijn soms vernederende uitspraken. Het leidt bij de vader nog niet zozeer tot decorumverlies, maar wel tot een totale vergeetachtigheid van tijd, plaats en communicatie. Zijn horloge , dat is nog zo'n beetje zijn enige houvast. Zijn horloge helpt hem de dag door: hoe laat komt Anne? Wat zoekt die zorgzuster zo vroeg al in zijn flat? Vragen , vragen. En heel weinig antwoorden. 
De kijker voelt het ongemak: geen moment is duidelijk of waar we naar kijken wel echt gebeurt, geen moment weten we of we wel echt naar onze gesprekspartner luisteren. Alleen voor The Father is alles levensecht. 

"Een dikke-kelen-film" noemde ik het na afloop. Ongelooflijk goed acteerwerk van Anthony Hopkins, die hiermee een terechte Oscar binnensleept. Maar ook werd ik opnieuw overtuigd door de prachtige mimiek van Olivia Colman, wat is zij toch een sterke actrice. 
Extraatje: ik zag de film in een bijzondere setting. Deze werd me in innige samenwerking met mijn favoriete filmtheater aangeboden door mijn dochters: privé voorstelling! Ik mocht een beperkt aantal vrienden meenemen, hetgeen nog meer bijdroeg aan het immens gelukkige gevoel dat ik aan deze middag overhield. Het leven is een cadeau, Noit vergeten!

Met : Anthony Hopkins, Olivia Colman , Imogen Poots, Rufus Sewell, Mark Gatiss, Olivia Williams


 FIN - song :Ludovico Einaudi - Low Mist var. 2(day 1)

1 opmerking:

Peter te Riele zei

Wat een bijzonder cadeau! Ik zag de trailer en was al onder de indruk. Wellicht dat ik deze film nog ga zien.

Back to Black - Sam Taylor-Johnson

Back to Black op IMDb (6,7)   Back to Black op Moviemeter (2,80) Ik houd erg van biopics (vooral omdat ze doorgaans zijn gebaseerd op een kr...