maandag, december 13, 2021

The Last Duel - Ridley Scott

The Last Duel op IMDb (7,5)
 The Last Duel op Moviemeter (3,57)

Ik heb altijd wel wat met historisch drama en het helpt als er ook een "waargebeurd" randje zit aan films. Het helpt dan weer niet als er heel erg veel vechtscenes in zitten, want daar kan ik nooit zoveel aan vinden: ik kijk er dwars doorheen, mijn aandacht verslapt en ik begin alvast de uitkomst van het gevecht in te vullen, zodat we verder kunnen. Dat is hard werken bij deze film. Aan de andere kant: ik ben altijd tamelijk gecharmeerd van Adam Driver , Matt Damon is degelijk en vrouwelijke hoofdrol Jodie Comer kan sinds haar heerlijke rol in Killing Eve weinig fout bij me doen. Aldus heeft u context, dan weet u hoe ik de film gistermiddag zat te kijken. 

14e eeuw, Frankrijk. Ridder Jean de Carrouges vecht in de slag bij Limoges zij aan zij met ridder Jacques le Gris, sterker nog: hij redt hem het leven. Beiden strijden in dienst van de Franse koning maar belanden gaandeweg in een radicaal verschillende stroom: de Carrouges komt in geldnood als zijn eigen landgoed minder rendement oplevert door zijn vele afwezigheid. Hem rest weinig anders dan zich in te trouwen bij een familie met iets meer land en vermogen zodat hij aan de stijgende belastingeisen van de koning kan blijven voldoen. 

Zijn oude maatje le Gris vaart een stuk beter: hij heeft zich opgewerkt tot de incrowd van de prins en verzekert zich daarmee van douceurtjes. Zo hoeft hij veel minder op het slagveld te staan dan de hardwerkende Carrouges en krijgt hij als beloning voor zijn werk landgoederen aangeboden die eigenlijk aan de familie van de Carrouges toebehoren. Stukje bij beetje komen de twee tegenover elkaar te staan, al lijkt dat oorspronkelijk tegen wil en dank. Le Gris gaat zich steeds snobistischer gedragen , hetgeen tot een climax komt als hij de wonderschone Marguerite, de jonge vrouw van zijn brute vriend de Carrouges het hof maakt. Aanvánkelijk het hof maakt, moet ik zeggen, want de avances eindigen in een brute verkrachting. De Carrouges doet het enige wat een man daar in die tijd kon: hij daagt Le Gris uit voor een duel op leven en dood.

Met : Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Ben Affleck, Harriet Walter

FIN - song : Grace Davidson - Celui que je desire

Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...