dinsdag, december 07, 2021

tick, tick...BOOM! - Lin-Manuel Miranda

tick tick...BOOM! op IMDb (7,7)

tick, tick...BOOM! op Moviemeter (3,16)

Dit soort films zijn de hel voor mij. Als recensent tenminste, begrijp me niet verkeerd. Ik heb te weinig met musical, doorgaans vind ik het een zeer onnatuurlijke en onlogische kunstvorm. Ik zou deze film dan ook heel makkelijk terzijde hebben kunnen schuiven, maar dat zou niet geheel eerlijk zijn. Ja, het is een musical (óver het maken van musicals zelfs) maar het is ook een soort speelfilm. En het acteerwerk van de wonderlijke Andrew Garfield is dermate geloofwaardig dat het toch op een bepaalde manier aanstekelijk werkt. Ik heb het dus gewoon tot het eind uitgezeten en heb me gericht op het drama dat zich voltrekt, daarmee de kitscherige liedjes terzijde schuivend. Dan werkt het. Voor mij.

New York, 1990. Jonathan Larson heeft haast. Over iets meer dan een week wordt hij 30 en hij loopt vreselijk achter op eerdere succesvolle musicalschrijvers, die soms al op hun 27e voor het eerst op Broadway belandden. Het is in meerdere opzichten de week van de waarheid voor Jonathan: behalve die leeftijdsmijlpaal heeft ie de alles beslissende workshop voor zijn eerste musical op de agenda. En die musical is nog niet af. Bovendien wil zijn geduldige vriendin Susan van hem een antwoord op de vraag of zij die kansrijke baan moet aannemen, een stap die haar ver buiten Manhattan zou brengen en de vraag is of Jonathan daartoe bereid is. Tenslotte geldt voor twee van Jonathan's intieme vrienden dat ze juist deze week te horen krijgen hoe serieus ze hun HIV-diagnose moeten nemen. 

Hoewel de film op waarheid is gebaseerd, moet het wel zo zijn dat die waarheid hier enigszins geweld wordt aangedaan. Zoveel drama is iets teveel voor een mensenleven, laat staan voor een mensenweek. Jonathan blijft echter blijmoedig werken aan de goede uitkomst van zijn eerste musical. Er moet nog een lied worden geschreven, een lied dat het omslagpunt moet vormen in de musical. Menig ander gooit het bijltje erbij neer in zo'n situatie, maar Larson heeft maar één doel voor ogen: Broadway is dichtbij, dat gaat ie nu niet meer laten glippen. 

Met : Andrew Garfield, Alexandra Shipp, Robin de Jesus, Vanessa Hudgens

FIN - song : Andrew Garfield - Louder Than Words

FIN - song : Jazmine Sullivan - Come to your senses

Geen opmerkingen:

Los delincuentes (aka The Delinquents) - Rodrigo Moreno

Los Delincuentes op IMDb (6,7)   Los Delincuentes op Moviemeter (2,82) Première-avond gisteren, ik ging er eens de volle 3 uur voor zitten. ...