woensdag, augustus 07, 2024

Beats - Brian Walsh

Beats op IMDb (7,1)
 Beats op Moviemeter (3,53)

Er zijn twee "Beats". JA, ik weet het: er zijn er natuurlijk veel meer. Maar als het om films gaat, kwam ik er op de moviesites maar 2 tegen, allebei uit 2019. De andere ken ik (nog) niet, ik bekeek alleen de Schotse editie. En die was goed. Bijzonder sfeertje in het -op waarheid gebaseerde- verhaal, lekker stukje tegendraadsheid en zelfs buitenwettelijkheid ook. Fijn!

Dat buitenwettelijke zit hem erin dat de Britse regering in de jaren 90 een heuse wet uitvaardigde die het uit de klauwen gierende fenomeen van de raveparty's moest tegengaan. De Criminal Justice Act gaf de politie de ruimte om illegale feesten te  ontruimen waarbij gedanst werd op afwisselende beats. Zelfs de vondst die de dj's deden om dan maar in één monotone beat te gaan party'en werd door de ME teniet gedaan: er op los meppen, apparatuur in beslag nemen en zoveel mogelijk arrestaties verrichten. En dat bij herhaling.

We stappen in het leven van twee boezemvrienden: de lowlife party-animal Spanner en de wat bedachtzamere en meer welgestelde Johnno. De twee gaan- ondanks hun totaal verschillende achtergrond al jaren met elkaar om, hun wederzijdse familieleden vinden daar iets van. Spanner woont samen met zijn randcriminele broer Fido, waardoor hij in een agressieve en assertieve wereld leeft. Johnno komt uit een beschermd gezin: zijn ouders zijn weliswaar gescheiden maar moeder vond in de rechtgeaarde politieagent Robert een veilige en keurige nieuwe partner. Robert is van plan het gezin een beter leven te geven maar wil daarvoor wel verhuizen naar een andere buurt. En dat is tegen het zere been van Johnno. 

Die is namelijk wel geïnteresseerd in het rebelse gedrag van zijn maatje Spanner, die druk bezig is om zich in te werken in het wereldje van illegale radiostations en dito raveparty's. Als Johnno vervolgens na een ruzie thuis boos het huis verlaat, zoekt hij steun bij Spanner. Deze staat op het punt om een revolutionare rave te bezoeken, waarom zou Johnno niet mee gaan? Deze hapt toe, geeft zich over een gevaarlijker leven en betreedt volstrekt nieuwe paden. Waarbij gelukkig zijn goede inborst enorm goed van pas komt.

Met ; Cristian Ortega, Lorn MacDonald, Laura Fraser, Brian Ferguson

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...