woensdag, augustus 14, 2024

Un amor - Isabel Coixet

Un Amor op IMDb (6,7)

Un Amor op Moviemeter (2,25)

Vlakbij de 5 scheurde ik het scheurkaartje in: net niet helemaal top maar wel heel goed, deze film die ik gisteravond in de voorpremière zag. Mijn favoriete theater kiest steeds 1 film uit die enkele dagen voor de officiële lancering alvast wordt vertoond aan de nieuwsgierige liefhebber. Which is - often- me. De nieuwste van de onconventionele regisseuse Isabel Coixet is van een heerlijke ruwheid, van een ongemak dat je doet schuiven op de stoel (en dat inderdaad ook iemand de zaal tijdens de voorstelling deed verlaten). Zelf kon ik er wel wat mee. 


Om haar hoofd en vooral haar emoties enigszins tot rust te laten komen, verhuist Nat naar een klein dorpje in de Spaanse bergen. Klein is hier echt klein: een paar huizen waar iedereen elkaar kent en volgt. En "huizen" is hier een groot woord, want Nat belandt in een gruwelijke bouwval dat bij de eerste de beste regenbui uiteen dreigt te vallen. Niet dat het haar iets uitmaakt: ze moet loskomen van haar zware taak als tolkvertaalster voor vluchtelingen, ze heeft zich de dramatische verhalen veel te veel aangetrokken (vooral vanwege het belang dat aan de woorden van de vluchtelingen wordt gehecht). Een paar kleine vertaalklussen, een laptop en een zwerfhond; heel veel meer lijkt ze niet nodig te hebben. 

Plots staat "De Duitser', een van de dorpelingen voor haar deur. Hij kent haar problemen met het lekke dak en wil haar helpen. Maar: hij vraagt daar wel wat voor terug. Aanvankelijk houdt Nat dit af maar, tussen de brokstukken van haar woning levend, geeft uiteindelijk toch toe. En het valt niet tegen: de brute, ruwe en botte man haalt zijn gerief, maar Nat zelf ook. Zozeer zelfs, dat ze een wilde seksuele relatie met hem aangaat. Dat leidt tot praatjes in het dorp en het plaatst Nat dusdanig in de picture dat ze op eieren moet lopen. De hond kwispelt, hij ziet de verandering bij zijn baas. Maar blijft dat zo?

Met; Laia Costa, Hovik Keuchkerian, Hugo Silva

FIN - song :  Max Raabe- Es wird wieder gut


Gezien in : The Movies

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...