donderdag, augustus 22, 2024

Un Silence (aka A Silence) - Joachim Lafosse

Un Silence op IMDb (5,8)
 Un Silence op Moviemeter (2,56)

Daar ik deze in mijn woonplaats had gemist (het kan ook zijn dat ie er niet eens gedraaid heeft, overigens), kon ik eindelijk weer eens een oud ritueel oppakken: na het werk een filmvoorstelling pakken voordat ik met de trein naar huis sjees. Het was een fijn weerzien met het aloude theater The Movies , waar ik sinds de verbouwing mijn neus nog niet eens had laten zien. Waar Cineville al niet allemaal goed voor is..Fijn er weer te zijn.

De film zelf, daar worstelde ik meer mee. Regisseur Joachim Lafosse heeft al niet de reputatie een gemakkelijke te zijn, maar net als zijn eerdere "Les Intranquilles" ging ik deze toch maar aan. Komt mede doordat ik moeilijk slecht kan spreken over topacteur Daniel Auteil, hier in van zijn meer ongrijpbare rollen.

Auteil speelt topadvocaat Francois Schaar, die verwikkeld is in een slepend maar vooral een gruwelijk proces waarin hij een echtpaar verdedigt. Met de achteraf-kennis dat de film gebaseerd is op verwikkelingen in de verschrikkelijke zaak-Dutroux werden bepaalde zaken me achteraf veel helderder.

Toch vormt die zaak niet de insteek van de film, nee: die draait vooral om de impact die deze zaak op het gezin van de advocaat heeft, maar meer nog zoekt het zijn motivaties in een zaak van 25 jaar geleden waarin advocaat Schaar privé over de schreef zou zijn gegaan. Zijn vrouw Astrid heeft gezwegen, altijd gezwegen, maar nu in de nieuwe zaak haar man in verband gebracht wordt met gevallen van seksueel misbruik van minderjarigen, nu kan Astrid er niet meer omheen. Er dreigen klachten te worden ingediend tegen haar man- dat kan ze nog wel handlen - maar ook haar adoptiefzoon Raphael begint te graven in het heden en verleden van zijn vader. Er komen bijzondere (én bijzonder nare) dingen - en trekjes- boven water.

Met : Daniel Auteuil, Emmanuelle Devos, Matthieu Galoux, Louise Chevillotte,

FIN - song :  Meredi - White flowers take their bath

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...