dinsdag, augustus 27, 2024

Happy End - Frans Weisz

Happy End op IMDb (5,9)
 Happy End op Moviemeter (2,68)

Het was niet mijn lucky night gisteren want ook de tweede film die ik aanzette, kon me maar matig bekoren. Ik moest zelfs aan een oude Freek de Jonge-grap denken: "ik was laatst bij een voorstelling van Het Dagboek van Anne Frank, maar dat werd zo slecht gespeeld dat toen de Duitsers het huis binnenvielen het publiek massaal schreeuwde: "ZE ZITTEN IN HET ACHTERHUIS HOOR!". U snapt, als je als kijker tussen door aan dat soort zaken gaat denken, is de film niet goed genoeg. Een van de mindere van de toch breed gerespecteerde Frans Weisz, lijkt me. En dit ondanks het feit dat er een keur aan stevige Nederlandse acteurs kwam opdraven. 

Het is een komen en gaan in het huis van vader Simon. Iedereen wil de lieve en gewaardeerde man respect komen betonen als hij op zijn sterfbed komt te liggen. Simon is Holocaust-overlever, dat heeft zijn sporen in de familie nagelaten. Niet alleen houdt hij zelf een deel van zijn geschiedenis voor de familieleden geheim, de familieleden zelf kunnen er ook wat van. 

Een festival van gemiste kansen, jaloezie, verrassende onthullingen en knellende verhoudingen. Simon lijkt het allemaal niet bewust meer mee te maken, maar ondertussen..

Met: Pierre Bokma, Sophie van Winden, Kitty Courbois, Peter Oosthoek , Edwin de Vries

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...