vrijdag, augustus 16, 2024

Dr. No (aka Ian Fleming's Dr. No) - Terence Young

Dr. No op IMDb (7,0)
 Dr. No op Moviemeter (3,40)

Ik weet nog goed toen deze uitkwam: ik was 1 jaar oud en het was de beste film die ik ooit gezien had. Nee, zonder gekheid: er ging nog bijna anderhalf decennium overheen voordat ik aan mijn eerste James Bond's begon. Maar ik heb ze inmiddels allemaal toch wel gezien (en de meeste zelfs hérzien). 

Hoewel een film als deze na ruim 60 jaar toch wel een oude-van-dage genoemd mag worden (en dus best wel een beetje oubollig en verjaard oogt), zit toch alles er al in. Uiteraard is Bond de geheim agent die in conflict raakt met zijn bazen bij de geheime dienst. Uiteraard komt ie daar met de nodige kwinkslagen en martini;s wel uit. Uiteraard wrijft hij zich tegen het nodige vrouwelijk schoon aan. Uiteraard moet hij de wereld redden van een megalomane gek die de wereld naar de sodemieterij wil helpen. En uiteraard kunt u de eindscene al min of meer uittekenen.

In dit geval speelt het zich af op Jamaica, waar de "man ter plaatse", de Britse aristocraat Strangways, plotseling verdwijnt. Bond wordt er op af gestuurd en bemerkt weer de nodige vreemde gedragingen aldaar. De sporen leiden uiteindelijk naar het vlakbij gelegen eiland Crab Key, alwaar de geheimzinnige Dr. No een basis heeft gebouwd die de lancering van de volgende maanraket vanaf Cape Canaveral moet verstoren en zelfs doen verongelukken. Dr. No heeft daartoe het nodige nucleaire materiaal tot zijn beschikking. Gelukkig kunnen Bond en zijn wonderschone assistente Honey Rider hier een stokje voor steken. Dat gaat zomaar niet, maar - spoiler alert - het gáát!

Met : Sean Connery, Ursula Andress, Joseph Wiseman, Jack Lord, Anthony Dawson, John Kitzmiller

FIN - song :  The John Barry Seven - The James Bond Theme

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...