vrijdag, augustus 02, 2024

For your eyes only - John Glen

For your eyes only op IMDb (6,7)
 For your eyes only op Moviemeter (3,31)

Heb ze iets te lang op mijn schijf laten staan, de complete James Bond-reeks. Ze gaan deze weken vervallen, weet niet of ik het ga redden om ze voor die tijd allemaal te bekijken (er moeten immers ook recente films worden aanschouwd, het valt heus niet mee). Deze, met de herkenbare Sheena Easton-song, nog maar wel even meegepikt. Ik was 20 toen deze uitkwam en al aardig op weg om het filmhuis te ontdekken, maar voor Bond ging je toch nog wel even naar een van de vervallen bioscopen die onze stad telde. Heb m dus wel op groot doek gezien en vond m toen lang niet zo gedateerd als ik het nu vind. Dat is natuurlijk het risico als je hip and happening wilt zijn. Dat telt 40 jaar later natuurlijk niet meer. 

In de Middellandse Zee loopt een Brits spionageschip op een mijn en vergaat. Het lukt de bemanning niet meer op de gevaarlijke ATAC-apparatuur uit het schip te redden, waarmee gevaarlijke stappen kunnen worden gezet in oorlogvoering. De grote boef Kristatof is uit op het automatische aanvalswapen, waarna hij het uiteraard aan Rusland wil verkopen. 

Bond schiet te hulp, ditmaal wordt hij bijgestaan door de charmante Melina Havelock, die ook achter Kristatos aanzit omdat hij haar ouders liet ombrengen. Via een Italiaans skioord belandden de twee uiteindelijk diep onder water bij het wrak, om uiteindelijk hoog in de bergen te eindigen voor de finale battle met Kristatos en de Russen. Zal het James lukken?

Met: Roger Moore, Carole Bouquet, Topol, Julian Glover

FIN - song :  Sheena Easton - For your eyes only

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...