donderdag, augustus 01, 2024

Moonraker (aka Ian Fleming's Moonraker) - Lewis Gilbert

Moonraker op IMDb (6,2)
 Moonraker op Moviemeter (2,95)

Van alle James Bond-titels die ik de laatste jaren gezien en herzien heb, vind ik dit misschien wel de zwakste. Doorgaans moeten de Bonds het al niet van het verhaal hebben, maar Moonraker is daarin misschien wel de dunste van allemaal. Naast de continue focus op het vrouwelijk schoon en de hippe gadgets waarmee Bond op pad wordt gestuurd, is er maar ternauwernood aandacht voor de standaard-bedreiging van de mensheid die onze special agent doorgaans moet bestrijden. In ieder geval komt de film aardig gedateerd over, een gevoel dat ik bij andere films uit de reeks een stuk minder had. 

Ditmaal bestrijdt Bond de griezel Sir Hugo Drax, die een bedrijf runt in het bouwen van space shuttles die hij aan verschillende regeringen aanbiedt vanaf zijn fabrieksplantage in Californië. Er verdwijnt er eentje, die net is aangeboden aan de Amerikaanse regering. Bond wordt erbij geroepen natuurlijk en gaat op onderzoek uit. Hij bezoekt de fabriek en ziet verdacht gedrag waarna hij in de rest van de wereld op zoek gaat naar de foute helpers van Drax. Aldus belanden we in de grachten van Venetië, op het carnaval in Rio de Janeiro en uiteindelijk gaan we zelfs de ruimte in. Ondertussen moet Bond meermaals zijn oude vriend Jaws zien af te schudden, die door Drax steeds op Bond en Bond-girl Holly Goodhead af wordt gestuurd. Iedereen krijgt de ruimte voordat Shirley Bassey het podium neemt.

FIN - song :  Shirley Bassey - Moonraker

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...