zaterdag, augustus 10, 2024

Resistance - Jonathan Jakubowitz


 Resistance op IMDb (6,5)


Niet geheel geslaagde, maar wel zeer interessante biopic over het leven van de grote Franse mimespeler Marcel Marceau. Het minder geslaagde deel zit hem er niet zozeer in het verloop van de film zelf, nee, het probleem ligt meer bij mij. Ik vind Jesse Eisenberg vaak prima zijn rol neerzetten, maar ik zie in hem geen verzetsheld. En ook geen comedian. Dat ligt aan mij- want hij doet het heus niet onverdienstelijk - en het hield me tegen de film het krediet te geven dat het toch wel verdient. 

Vader vindt het maar niks, dat gedoe van zoon Marcel. Terwijl zijn zoon zijn tijd verdoet met acteren en toneelspelen, zou hij beter een voorbeeld kunnen nemen aan zijn broer Alain. Die is politiek betrokken en staat op tegen de steeds grotere Duitse overheersing van zijn land. Terwijl de Duitsers Parijs naderen, raakt Marcel door toedoen van zijn broer toch betrokken bij het verzet tegen de nazi's. Broerlief vraagt hem om mee te werken aan de opvang van groep joodse kinderen die allemaal hun ouders door de oorlog zijn kwijtgeraakt.
Marcel ziet zichzelf nog niet als verzetsheld maar heeft wel door welk effect hij heeft op de kinderen. Steeds zwaarder trekt hij zich hun lot aan en uiteindelijk vlucht hij samen met zijn broer verder naar het zuiden. Hij belandt in Lyon, waar ze te maken krijgen met de griezelige Klaus Barbie, een Duitse commandant die een waar terreurbewind uitvoert over de lokale bevolking, alles om maar zoveel mogelijke Joodse mensen op te kunnen pakken. Marcel traint de kinderen in weerbaarheid en overleven en uiteindelijk nemen ze een grote beslissing: ze willen vluchten naar Zwitserland voordat Barbie hun opvang helemaal overvalt en uitmoordt. 

FIN - song :  Angelo Milli - Shalom Alehem

Geen opmerkingen:

The Spy Who Loved Me - Lewis Gilbert

The Spy Who Loved me op IMDb (7,0) The Spy who loved me op Moviemeter (3,35) Nummer 10 alweer, men pakte voortvarend uit met het uitbrengen ...