woensdag, juli 05, 2006

Auschwitz aan Zee


Vroeger, heel vroeger leerde ik: "Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet".
De manier waarop Israel de Gaza-strook op dit moment tot verschroeide aarde devalueert, is echter niet anders dan een modern auschwitz creëren, maar dan aan de middellandse zee. De hekken staan er al omheen, de mensen kunnen er niet in of uit en met tanks en bombardementen legt men ze stukje bij beetje plat.

Dat ze het recht hebben om de ontvoerde soldaat te zoeken, zegt u? Mijn mening daarover: was men in Nederland in WO II ook niet blij met het verzet? was men niet blij met de aanslagen bij putten, de aanvallen op administratiekantoren en de pogingen duitse officieren te liquideren?
De ontvoering van dat 19-jarige jochie is een daad van verzet, vanuit een land en een bevolking dat in het nauw is gedreven. Dan maak je dit soort sprongen.
Het is zichtbaar dat het overtrokken geweld dat israel nu toepast, ook geen indruk meer maakt. Wat kan ze immers nog gebeuren? kunnen ze nog anders worden opgesloten en systematisch vermoord dan nu?

De geschiedenis herhaalt zich, slachtoffer wordt dader en dader wordt slachtoffer.
Moedeloos...

7 opmerkingen:

Peter te Riele zei

Het is tijd voor een nieuwe stroming Geweldloze Weerbaarheid. Geweld kun je niet met geweld oplossen. Machtsoverwicht dwing je niet af door simpelweg met spierballen te rollen. Respect, dialoog, solidariteit, gemeenschappelijkheid zijn de sleutelbegrippen.

Peterter

begt zei

Waar, Peterter. idealistisch, ook!
het is gek genoeg de enige manier waarop ze er ooit uit zouden kunnen komen.
Twee volken die elk om hun eigen redenen (en oorzaken) in angst leven, tis toch niet meer van deze eeuw??

Peter te Riele zei

Behoeften en angsten zijn de belangrijkste drijfveren voor menselijk gedrag. Waarbij die angsten vaak tot destructiviteit leiden en behoeften tot voldoening. Jammer dat we er zo weinig sturing aan weten te geven. Veelal automatisch, instinctief en impulsief en ook dat...
Afijn, een kijkje in de wereld laat zien waar dat toe leidt. Auschwitz aan Zee is daarvan een extreem voorbeeld, maar zeker niet het enige.

Peterter

begt zei

Sturing geven, was t maar waar. hard erachteraan lopen, dat doen we. En de feiten ook...

meer dan 1 nobelprijs voor degene die hier de oplossing voor aandraagt!

Anoniem zei

Waar ik nou moedeloos van wordt is dat mensen onvergelijkbare historische afschuwelijkheden op 1 hoop gooien om een pakkende kop te krijgen.

Stukkie Wikipedia:

Naar Auschwitz werden in totaal meer dan 1,5 miljoen mensen gedeporteerd. Hiervan werden ongeveer 1,1 miljoen direct na aankomst vergast of doodgeschoten. Minstens 200.000 mensen kwamen om door ziekten of honger of ze werden na korte tijd alsnog naar de gaskamers gestuurd. Omdat Auschwitz het grootste vernietigingskamp uit zijn tijd was, geldt het als symbool voor de holocaust, waarvan meer dan 6 miljoen joden het slachtoffer werden. Het totale aantal doden was vele malen hoger dan 6 miljoen, omdat er naast joden nog talrijke andere slachtoffers waren zoals Slaven, krijgsgevangenen, verzetstrijders, gehandicapten, homo's en zigeuners.

Anoniem zei

Label toch eens niet van alles en nog wat zonder daar iets dieper over na te denken.

Antisemitisme
Hoe uniek was de sjoa?
Jaap Tanja - Vijftig vragen over antisemitisme (Amsterdam : Anne Frank Stichting, 2005).


Met name in Israël en in joodse kringen is al menig debat gevoerd over de vraag in hoeverre de sjoa (holocaust) uniek is geweest in de geschiedenis. Moet de sjoa gezien worden als een eenmalige en nooit eerder vertoonde tragedie, of was het een van de vele volkerenmoorden en 'misdaden tegen de mensheid' uit de geschiedenis. Kun je eigenlijk wel spreken van de 'Armeense holocaust' of de 'Rwandese holocaust'? Of moet het begrip 'holocaust' gereserveerd worden voor de jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog?

Holocausteducatie
De vraag naar de uniciteit van de sjoa is onlosmakelijk verbonden met het debat over de rol van antisemitisme en met de vraag of er van de sjoa iets valt te leren. In Israël en in de Verenigde Staten van Amerika worden op veel hogescholen en universiteiten modules 'holocausteducatie' gegeven. Veel mensen – joden en niet-joden – zijn bang dat de moord op 6 miljoen Europese joden zal worden vergeten of getrivialiseerd. Of ze zijn bang dat begrippen als 'holocaust' en 'sjoa' te pas en te onpas op allerlei vormen van onderdrukking en moord worden geplakt.

Sjoa is uniek
Natuurlijk is het toegestaan om de sjoa te vergelijken met andere volkerenmoorden. Er zijn historici die erop wijzen dat nooit eerder in de geschiedenis een staat heeft geprobeerd om systematisch en bij wijze van politiek doel iedere man, iedere vrouw en ieder kind van een bepaalde etnische of religieuze minderheid te vermoorden. Dat is zelfs niet gebeurd tijdens de massamoord op de Armeniërs in Turkije, in het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw. Om hun doel te bereiken hadden de nazi’s een heel bureaucratisch apparaat in het leven geroepen. Juist daarin verschilt de sjoa van alle andere volkerenmoorden uit de geschiedenis en in dat opzicht was de sjoa zeker uniek.

Andere genocides ook uniek
Dat pleit ervoor het begrip 'holocaust' te reserveren voor de sjoa en niet te gebruiken voor andere genocides. Maar die genocides zijn stuk voor stuk ook unieke gebeurtenissen. Andere geschiedkundigen benadrukken daarom dat de vraag naar de uniciteit van de sjoa niet erg relevant is en tot op zekere hoogte zelfs contraproductief. Iedere catastrofe, iedere volkerenmoord heeft met andere catastrofes en volkerenmoorden een aantal overeenkomsten, maar ook een aantal verschillen. Dat geldt voor de sjoa, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de massale moord op de Tutsi’s in Rwanda in 1994. En dat geldt ook voor de verschrikkingen van het communisme in de Sovjet-Unie en China, waarbij vele miljoenen zijn omgekomen. Iedereen die sterk benadrukt dat de sjoa uniek is geweest, plaatst de slachtoffers en overlevenden van de sjoa te veel boven andere slachtoffers en overlevenden van volkerenmoorden. Alsof er een ranglijst valt te maken van dit soort verschrikkingen.

begt zei

ik ben het niet zo met je eens, loek. zoals altijd strooi je met allerlei informatie her en der vandaan die jíj als waarheid aanneemt.
ik geloof niet dat de mensen in Gaza dat onderscheid ook zo maken.

En dát is de kwestie, niet de arrogante westerse "logica"

C'e ancora domani (aka There is still tomorrow) - Paola Cortellesi

C'e ancora domani op IMDb (7,8)   C'e ancora domani op Moviemeter (3,67) Een schoonheid van een film. Verhaal is sterk. Beelden zijn...