zondag, april 29, 2012

De Bende van Oss- André van Duren

Zou een van de sympathiekere films van vorig jaar moeten zijn, werd redelijk positief ontvangen. Toen ie dus op film1 voorbij kwam, heb ik me er toch maar aan gewaagd. Dat viel niet mee. Ten eerste: waarom de onwaarschijnlijke keuze om een dialectische film niet te ondertitelen. Ik kan best leven met het spreken in een streektaal, maar als het te schimmig wordt en dan niet vertaald, raak ik de draad van het verhaal kwijt. Wellicht daarom dat de film bij mij niet de boeken in zal gaan als "nog een keer zien" , ik zal ook geen kijkadvies aan u geven. Andere reden daarvoor is het bij vlagen onthutstend zwakke spel en de meer dan clichematige typetjes die worden opgevoerd. Men mag juichen over Sylvia Hoeks: ik zie het er niet aan af. Maar ook mensen die ik iets hoger heb zitten (de beminnelijke Frank Lammers en de karakteracteur Marcel Musters) komen hier niet uit de verf. Jammer jammer. Verhaal? Over een soort maffiaachtige bende in het Oss van de vroege vorige eeuw. Corruptie, strijd tussen katholiek en protestant en tussen de hogere standen en de arme boerenburger. Ergens daartussen in probeert een caféhoudster een eigen bestaan op te bouwen, maar ze wordt van alle kanten belaagd. of Zoiets...

Geen opmerkingen:

Green Border (aka Zielona Granica) - Agnieszka Holland

Green Border op IMDb (6,4)   Green Border op Moviemeter (3,50) Ik kon de slaap maar moeilijk vatten gisteravond, er spookte te veel door mij...