maandag, augustus 23, 2021

Colette- Wash Westmoreland


 Colette op IMDb (6,7)

Colette op Moviemeter (3,29)

Het ligt aan mij, ik weet het , maar ik moet me altijd even door de aanwezigheid van actrice Keira Knightley heen bijten om een beetje in het verhaal te komen. Ik moet er altijd voor zorgen dat mijn aandacht niet wordt afgeleid door haar maniertjes en haar mimiek. Dat lukte bij deze film wel redelijk (ik werd nu meer afgeleid door de potsierlijke uitdossing van Dominic West, maar dat terzijde). Maar goed, u wilt een beschrijving. 

Laat 19e eeuw, Frankrijk. Gabrielle Colette is een plattelandsmeisje dat ingepalmd wordt door de Parijse praatjesmaker Willy, een bon vivant die met veel opscheppen en wat schimmige praktijken erin slaagt om toegang te krijgen (en te houden) tot de betere klasse. Willy schnabbelt zijn kostje bij elkaar als schrijver/uitgever maar bezit zelf nul literaire vermogens. Hij leeft dan ook ver boven zijn stand. 

Daar komt verandering als hij Gabrielle zover krijgt dat zij zijn ghostwriter wordt: ze begint aan de Claudine-reeks, verhalen die gebaseerd zijn op haar jeugdherinneringen en op haar eigen wensen en meningen. De boeken worden onder Willy's naam gebaseerd, die er wonderwel in slaagt om te pretenderen dat hij een kundig en ook productief schrijver is. De boeken zijn immens succesvol en Willy dwingt zijn vrouw tot productie: ze moet leveren, anders is het onmogelijk om hun hoge levensstandaard op peil te houden. Heel langzaam groeit de weerstand bij Gabrielle, ze begint in te zien welke macht ze heeft over haar man. Die macht gebruikt ze om haar eigen liefdesleven een wending te geven: ze valt voor interessante vrouwen in haar omgeving. Deze voor die tijd ongebruikelijke interesse moet door Willy worden gedoogd, op straffe van ontmaskering. Het stel leeft ongelukkig langs elkaar heen, maar is tot elkaar veroordeeld. 

Met : Keira Knightley, Dominic West, Arabella Weir, Fiona Shaw   


Geen opmerkingen:

There's always hope - Tim Lewiston

There's always hope op IMDb (5,0)   There's always hope op Moviemeter (1,88) Gewoon een zoetsappig filmpje, maar dat kon deze kijker...